اختلافات صهیونیست‌ها در آستانه انتخابات پارلمانی

اختلافات صهیونیست‌ها در آستانه انتخابات پارلمانی
يکشنبه 20 شهريور 1401 - 14:09

بنی‌گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در کابینه ائتلافی احتمالی به رهبری بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسبق و رئیس حزب لیکود که در صدد بازگشت به قدرت است، شرکت نخواهد کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

کانال هفت تلویزیون رژیم صهیونیستی از بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم نقل کرد که هدف اصلی او در حال حاضر تشکیل کابینه وحدت فراگیر پس از انتخابات کنست در اوایل ماه نوامبر آینده (پاییز امسال) است.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: من در تشکیل کابینه ائتلافی قبلی با نتانیاهو، از نظر شخصی و سیاسی بهای سنگینی پرداخت کرده بودم آن هم در زمانی که اسرائیل به شدت به تشکیل کابینه وحدت نیاز داشت. به همین دلیل من قصد ندارم بار دیگر با نتانیاهو در صدد تشکیل کابینه وحدت برآیم و کابینه را با هر کسی (به غیر از نتانیاهو) که در کنارم قرار گیرد، تشکیل خواهم داد.

گانتس ادامه داد: نتانیاهو طی چهار سال گذشته هیچ گاه نتوانست به ۶۱ کرسی دست یابد. ما هم اکنون شاهد تحولات باورنکردنی هستیم . چه کسی باور می کرد نفتالی بنت و أیلیت شاکید در کنار میرتس قرار گیرند؟ اگر نتانیاهو بتواند ۶۱ کرسی موردنظر برای تشکیل دولت را به دست آورد که هیچ اما اگر نتواند در آن صورت تصور می کنم خودم بتوانم دولت را تشکیل دهم.

وی خاطرنشان کرد: سه سناریو ممکن است شکل بگیرد. اول آنکه نتانیاهو ۶۱ کرسی به دست آورد و در این صورت یک کابینه تندرو بد برای اسراییل تشکیل خواهد شد، سناریوی دوم آنکه کابینه انتقالی به رهبری یائیر لاپید به عنوان نخست وزیر دولت پیشبرد امور تا انتخابات ششم ادامه خواهد یافت ، سومین سناریو آنکه من بتوانم با حزب وحدت و تمامی احزاب همگرا دولت وحدت فراگیر را تشکیل دهم و هم اکنون در صدد تحقق بخشیدن به این امر مهم هستم.

نظرسنجی جدید در سرزمین های اشغالی نشان می دهد که قدرت احزاب راستگرای جناح مخالف به ریاست بنیامین نتانیاهو رئیس حزب لیکود افزایش یافته است، ولی با این وجود، نتانیاهو نخواهد توانست کابینه مورد نظر خود را تشکیل دهد؛ چراکه اردوگاه سیاسی وی در کنست (پارلمان) اکثریت را به دست نیاورده است.

بر اساس این نظرسنجی که جمعه در روزنامه صهیونیستی معاریو منشر شد، قدرت حزب «کار» کاهش یافته است و «میراف میخائیلی» رئیس این حزب به شدت با شرکت در انتخابات کنست در یک فهرست واحد با حزب میرتس مخالف است.

نظرسنجی نشان می‌دهد که اگر هم اکنون انتخابات کنست برگزار شود، اردوگاه سیاسی نتانیاهو در مجموع ۵۹ کرسی (شامل لیکود ۳۱ کرسی، صهیونیسم دینی ۱۳ کرسی ، شاس ۸ کرسی و یهدوت هتوراه ۷ کرسی ) به دست خواهد آورد و در مقابل، احزاب ائتلاف کنونی ۵۵ کرسی (شامل ییش عتید ۲۵ کرسی، اردوگاه ملی ۱۲ کرسی، یسرائیل بیتینو ۵ کرسی، میرتس ۵ کرسی ، کار ۴ کرسی و فهرست یکپارچه ۴ کرسی) به دست خواهند آورد.

طبق این نظرسنجی، «فهرست مشترک» همچنان ۶ کرسی دارد و تعداد کرسی‌های ائتلاف «روح صهیونیستی» به ریاست «ایلیت شاکید» وزیر امور داخلی رژیم صهیونیستی به حد نصاب نرسیده است و عملا این ائتلاف منحل شده است.

اول نوامبر ( سه شنبه ۱۰ آبان) انتخابات سراسری در سرزمین‌های اشغالی برگزار خواهد شد؛ انتخاباتی که رقابت اصلی آن میان نتانیاهو و لاپید خواهد بود.

به دنبال شکست کابینه نفتالی بنت نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی در تصویب پیش‌نویس قانون مرتبط با شهرک نشینان صهیونیست ساکن کرانه باختری، کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) اول تیر ماه ۱۴۰۱ در گام نخست به انحلال خود رای داد تا مقدمه برگزاری انتخابات پارلمانی این رژیم در اول ماه نوامبر(۱۰آبان ماه) برای پنجمین بار طی چهار سال گذشته فراهم شود.

پس از توافق لاپید و بنت بر سر ارائه لایحه انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات زود هنگام، «بنیامین نتانیاهو» رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی، بنت را به شکست متهم کرد و متعهد شد که دوباره قدرت را به دست بگیرد.

نتانیاهو به رغم دست داشتن در سه پرونده فساد که در آن‌ها با اتهامات رشوه، کلاهبرداری، خیانت در امانت و فرار مالیاتی مواجه است، سعی می‌کند به پست نخست وزیری بازگردد، در حالی که اتهامات علیه وی توسط پلیس و دفتر دادستانی رژیم صهیونیستی گزارش شده است اما او این اتهامات را «غرض ورزی» توصیف کرد.

پنجمین انتخابات رژیم صهیونیستی قرار است در شرایطی در آبان ماه امسال برگزار شود که ناکارآمدی کابینه موقت یائیر لاپید از یک سو و پرونده‌های فساد نتانیاهو از سوی دیگر، بحران عدم اعتماد را در میان شهرک‌نشینان و ساکنان سرزمین‌های اشغالی تقویت کرده است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها