ژنرال آمریکایی: واشنگتن ظرفیت اطلاعاتی خود در افغانستان را از دست داده است

ژنرال آمریکایی: واشنگتن ظرفیت اطلاعاتی خود در افغانستان را از دست داده است
دوشنبه 21 شهريور 1401 - 14:06

فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام گفت: در حال حاضر توانایی بسیار محدودی برای جمع‌آوری اطلاعات در افغانستان داریم.

العالم - آمریکا

ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سابق تروریست‌های سنتکام در سالگرد 11 سپتامبر توضیحاتی در خصوص ضعف اطلاعاتی آمریکا پس از خروج از افغانستان ارائه کرد.

این نظامی بازنشسته آمریکایی در گفت‌وگو با نشریه دیلی‌وایر گفت: ایالات‌متحده ۲۱ سال پس از حملات ۱۱ سپتامبر، ظرفیت اطلاعاتی خود را در افغانستان محدود کرده است.

مک‌کنزی افزود: «من فکر می‌کنم که در حال حاضر توانایی بسیار محدودی برای جمع‌آوری اطلاعات در افغانستان داریم.»

این ژنرال بلندپایه ارتش آمریکا افزود: «در حال حاضر آمریکا تنها 3 درصد از ظرفیت اطلاعاتی پس از خروج نیروهای خارجی برای نظارت بر افغانستان را در اختیار دارد.»

مک‌کنزی همچنان گفته است که به رییس‌جمهور جو بایدن توصیه کرده است 2 هزار ۵۰۰ سرباز را در افغانستان برای نظارت بر فعالیت القاعده و داعش در افغانستان باقی بمانند و خروج تمام نیروهای از این کشور باعث خواهد شد که نیروهای تروریستی تهدیدی مهم برای آمریکا باشند.

این ژنرال بازنشسته در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی دولت آمریکا مبنی بر عدم تهدید داعش و القاعده بر واشنگتن، نیز گفته است که این گروه‌ها هنوز هم می‌توانند «بازسازی» شوند و در آینده مشکلاتی ایجاد کنند.

این نظامی ارشد سابق آمریکا همچنین درباره ترور سرکرده القاعده در کابل نیز گفت: «آنچه در این زمینه اهمیت دارد این است که الظواهری در یک منطقه مرفه‌نشین کابل زندگی می‌کرده است.»

وی همچنین گفته است که گزارش دولت بایدن در مورد خروج نظامیان از افغانستان باید با افکار عمومی آمریکا به اشتراک گذاشته می‌شد.

پیش از این مک‌کنزی گفته بود که بارها به رئیس جمهور آمریکا هشدار داده شد که اگر نیروهای امریکایی به سرعت عقب‌نشینی کنند، احتمال فروپاشی و سقوط دولت کابل وجود دارد.

وی اضافه کرده است: « من اصرار به باقی ماندن 2500 نظامی در افغانستان داشتم و بر این اعتقاد بودم که اگر این نظامیان در افغانستان باقی بمانند دولت افغانستان سقوط نخواهد کرد».

فرمانده پیشین سنتکام در ادامه عامل اصلی فروپاشی دولت افغانستان را مذاکرات دوحه دانست و گفت: آمریکا هرگز مشکل پناهگاه‌های امن در پاکستان برای طالبان را به‌طور رضایت‌بخشی حل نکرد؛ چیزی که به باور مک‌کنزی به سقوط دولت افغانستان کمک کرد.

مک‌کنزی در پاسخ به این پرسش که به‌خاطر تصمیم خروج دولت بایدن چقدر مقصر باشد، گفته است که هر دو دولت امریکا (بایدن و ترامپ) خواهان خروج از افغانستان بودند، نظر من متفاوت از رئیس جمهور بود، ولی در نهایت این رئیس جمهور آمریکا بود که این تصمیم را اتخاذ کرد.

این رسانه آمریکایی در گزارش خود نوشت: خروج عجولانه آمریکا پس از 20 سال جنگ باعث سقوط ناگهانی دولت کابل شد و این اقدام دولت بایدن همواره مورد انتقاد قرار گرفته است.

از طرف دیگر مرگ 150 نفر از جمله 12 نظامی آمریکا بحران فرودگاه کابل نیز یکی دیگر از موضوعات است که از بایدن برای مدیریت خروج نیروهای خارجی همواره مورد انتقاد بوده است.

دیلی وایر در ادامه گزارش خود نوشت: واشنگتن به دنبال خروج نیروهای خارجی تاکنون نزدیک به 80 هزار از شهروندان افغانستان همکار نیروهای خارجی را به آمریکا منتقل کرده و این احتمال وجود دارد که در میان این افرادی که برای امنیت ملی خطرناک باشند نیز در میان مهاجران خود را به این کشور رسانده باشند.

این در حالی است که اخیر واشنگتن اگزیماینر به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داده است که یک عضو طالبان که در جریان روند تخلیه وارد ایالات متحده شده بود، به افغانستان برگردانده شده است.

این رسانه آمریکا همچنین بدون اشاره به هویت این عضو طالبان، تنها به این موضوع اشاره کرده است که وی به همراه هزاران نفر از زندان بگرام پس از قدرت گرفتن طالبان در افغانستان از زندان آزاد شده و توانسته در عملیات تخلیه شهروندان افغان خود را به آمریکا برساند.

براساس این گزارش، سازمان سیا تنها 3 هفته قبل از اخراج این افراد از آمریکا توانسته بود وی را شناسایی و زمینه اخراج وی را فراهم کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها