بازدید وزیر فرهنگ سوریه از شبکه العالم| تشریح جزئیات برگزاری نمایشگاه فرهنگی ایران در سوریه/ از همکاری با ایران استقبال می کنیم

دوشنبه 21 شهريور 1401 - 14:24

وزیر فرهنگ سوریه جنگ ده ساله علیه این کشور را وحشیانه و ظالمانه دانست و گفت این جنگ وزارت فرهنگ را واداشت تا نقش حمایتی از موزه ها و آثار باستانی را بر عهده گیرد.

العالم ـ سوریه

دكتر "لبانه مشوح" با حضور در شبکه العالم، در گفتگویی اظهارداشت: شرایط دشواری که سوریه در آن به سر برده، عامل برخی مشکلات است که مهم ترین این مشکلات چگونگی حفظ آثار باستانی است، آثاری که در فهرست میراث جهانی آمده است. ما مرحله ثبت آثار باستانی را به پایان برده ایم و هم اکنون مرحله جدیدی را آغاز کرده ایم و در آن برخی مشکلات را در حفظ آثار باستانی یافته ایم و البته شکی نیست که شرایط دشوار سوریه عامل اصلی این مشکلات است.

وی با اشاره به سرقت برخی آثار باستانی از مکان های باز تاریخی یا از موزه های طبیعی مانند تدمر و حوض فرات گفت یکی از اقدامات ما فراهم آوردن مدرک از مکان ها و آثار باستانی است که این امکان را فراهم می آورد تا حقوق خود را از طرف های خارجی مطالبه و آثار به سرقت رفته را مشخص کنیم.

وزیر فرهنگ سوریه درباره اقدامات این وزارت خانه برای باز پس گیری آثار به سرقت رفته گفت قوانینی بین المللی و نیز توافقاتی جهانی در این زمینه وجود دارد که سوریه آنها را امضا کرده است و دیگر کشورهای امضا کننده نیز باید به آنها پایبند باشند هرچند راه طولانی است و ما با این حال در مسیر باز پس گیری آثار باستانی به سرقت رفته گام بر می داریم.

لبانه مشوح تاکید کرد از سر گیری بایگانی دیجیتال صوتی و تصویری این امکان را فراهم می آورد تا سوریه حقوق باستانی خود را مطالبه و از تکرار سرقت آثار باستانی در آینده جلوگیری کند. هدف دیگر ما حمایت از انسان و میراث آن از طریق بازسازی اندیشه و تحلیل گذشته است.

وزیر فرهنگ سوریه گفت بازسازی اندیشه، اقدامی موثر و ساختاری است که همه طرف های دولتی و خصوصی در آن شرکت می کنند.

وزیر فرهنگ سوریه تاکید کرد ما در سرنوشت کنونی خود مشارکت و با ظلم مقابله و تلاش می کنیم حاکمیت ملی خود را ایجاد کنیم. آنچه هم اکنون انجام می دهیم، همکاری فرهنگی چند جانبه است و ما از تبادل گروه های هنری و کارشناسان در همه زمینه های هنری سخن می گوییم و سوریه از این نظر تولید کننده بزرگ فرهنگی است.

وی با اشاره به دیدار خود از آثار باستانی تاریخی و دینی در ایران از جمله تخت جمشید گفت ما در منطقه ای زندگی می کنیم که سابقه فرهنگی و تمدنی طولانی دارد و یکی از پایه های اصلی این فرهنگ و تمدن، استقبال از میهمانان و تعامل با آنها است آن گونه که در ایران مشاهده می کنیم. همچنین به خوبی می توان دید که زنان در تمدن های سرزمین فارس تا چه میزان از حقوق خود برخوردار بوده و هستند و ما این موفقیت تمدنی را ارج می نهیم. ما مسئولیت مشترک داریم که در زمینه امور فرهنگی و نیز در زمینه های اقتصادی و سیاسی با یکدیگر همکاری کنیم و البته به این منظور تلاش های بساری شده است و اراده مشترک ملی دو کشور در این جهت است. جمهوری اسلامی ایران دارای تولیدات فرهنگی بزرگی است به ویژه در زمینه سینما و ما به همکاری با ایران و استقبال از کارشناسان ایرانی در این زمینه تکیه می کنیم. کمیته مشترکی در این زمینه وجود دارد و به یاری خدا دمشق در دو هفته آینده میزبان نمایشگاه فرهنگی منحصر به فردی از ایران خواهد بود و آن هفته فرهنگی ایران است که علاوه بر تولیدات فرهنگی از ایران، غذاهای ایرانی نیز در آن به نمایش گذاشته و عرضه می شود و امیدواریم که ما نیز هفته فرهنگی سوریه را در ایران برگزار کنیم.

پربیننده ترین خبرها