بسیج ترکیه و جبهه النصره برای مقابله با سیل مهاجران سوری

بسیج ترکیه و جبهه النصره برای مقابله با سیل مهاجران سوری
سه شنبه 22 شهريور 1401 - 16:38

گروه های تروریستی در شمال سوریه و نیروهای ترکیه برای جلوگیری از مهاجرت آوارگان سوری به سمت اروپا بسیج شده اند.

العالم _ سوریه

گروه تروریستی جبهه النصره که گذرگاه مرزی باب الهوی را در مرز مشترک ترکیه و سوریه نزدیک شهر سرمدا در شمال ادلب در تصرف خود دارد، صدها آواره را متشکل از خانواده های سوری با اجبار پراکنده کرد، آوارگانی که قصد داشتند به گروهی به نام «قافله نور» بپیوندند که پناهندگان سوری در ترکیه چند روزی است آن را تشکیل داده اند و قصد دارند در قالب این قافله به اروپا مهاجرت کنند. این در حالی است که نیروهای ترکیه نیز به طور گسترده اطراف مرز مستقر شده اند.

جماعت تروریستی تحریر الشام نیز با ایجاد موانع امنیتی و با استقرار نیروهای خود، منطقه را محاصره کرده است. نیروهای این گروه تروریستی با استفاده از زور مانع این می شوند که این آوارگان به گذرگاه نزدیک شوند. آنان همچنین با حمله به خبرنگاران و دیگر غیرنظامیانی که نزدیک گذرگاه حضور دارند، مانع تصویر برداری از اتفاقات می شوند و وسائل خبرنگاران را ضبط می کنند.

مقامات ترکیه نیز هرچند تا کنون موضعی رسمی در قبال تشکیل قافله نور اتخاذ نکرده اند، نیروهای این کشور را به طور گسترده و مجهز نزدیک گذرگاه مرزی مشترک با سوریه مستقر کرده اند تا مانع ورود آوارگان به داخل خاک ترکیه شوند. این در حالی است که پناهندگان سوری مستقر در ترکیه با اقدامات تبعیض آمیز و مشکلات بسیار و مخالفت ها با حضور آنان در ترکیه مواجهند.

این پناهندگان در اعتراض به این اقدامات تبعیض آمیز و بی اعتنایی مقامات ترک به پیگیری متجاوزان به حقوق خود در ترکیه، هفته گذشته خواستار اعتصاب سراسری در کارگاه ها و کارخانه های ترک شدند که در آنها مشغول به کارند.

شمار پناهندگان سوری مستقر در ترکیه که به طور رسمی در مراکز دولت ترکیه ثبت نام کرده اند، سه میلیون و 700 هزار نفر است. آنان در ترکیه در اوضاع بسیار بد معیشتی به سر می برند و گرانی سرسام آور مواد غذایی و احتیاجات روزمره اوضاع را برای آنان دشوارتر کرده است. این در حالی است که ترکیه با تورم بی سابقه روبرو است.

ناظران تاکید می کنند که اظهارات تنفر آمیز ضد پناهندگان سوری به طور خاص و ضد خارجی ها به طور عام، در سال های اخیر در ترکیه افزایش یافته است و این در حالی است که هم اردوغان و هم مخالفان او از موضوع این آوارگان برای محکوم کردن یکدیگر بهره می برند تا موضع سیاسی خود را برای پیروزی در انتخابات آینده تقویت کنند. هم زمان گرایش های نژادپرستی نزد برخی از مردم ترکیه، اوضاع را بیش از پیش برای سوری های مقیم این کشور دشوار کرده است. شماری از جوانان ترک چند روز پیش به یک خبرنگار اسپانیایی با این تصور که سوری است، حمله کردند و او را مورد ضرب و شتم قرار دادند. نظرسنجی ها در ترکیه نشان می دهد که درخواست ها در این کشور برای اخراج پناهندگان سوری رو به افزایش است زیرا بخشی از مشکلات خود را به سبب حضور آنان در کشورشان می دانند.

در همین حال تشکیل قافله نور باعث دو دستگی و اختلاف بین سوری های مقیم ترکیه شده است. عده ای از آنان ضمن مخالفت با مهاجرت به اروپا، درباره برخورد قهرآمیز یونان و بلغارستان نزدیک مرزهای ترکیه با آوارگان هشدار داده اند هرچند عده ای دیگر معتقدند امکان ادامه حضور سوری ها در ترکیه فراهم نیست و آنان چاره ای جز مهاجرت ندارند.

هم زمان گروه های مخالف دولت ترکیه هشدار داده اند که تشکیل قافله نور و تلاش آن برای عزیمت به سمت اروپا نشان دهنده ضعف و ناتوانی دولت ترکیه در برخورد با موضوع آوارگان است. آنها معتقدند حل این مشکل منوط به حل بحران سوریه است هرچند دولت ترکیه همچنان با حمایت از گروه های تروریستی مستقر در سوریه و مخالفت با قرار گرفتن شمال سوریه تحت حاکمیت دولت این کشور، مانع حل بحران سوریه می شود.

پربیننده ترین خبرها