سازمان ملل نسبت به درگیری‌ها میان باکو و ایروان ابراز نگرانی کرد

سازمان ملل نسبت به درگیری‌ها میان باکو و ایروان ابراز نگرانی کرد
سه شنبه 22 شهريور 1401 - 23:17

دبیر کل سازمان ملل با ابراز نگرانی نسبت به درگیری های اخیر در امتداد مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواستار برداشتن گام های فوری برای رفع تنش میان دو کشور شد.

العالم - جهان

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی اعلام کرد آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل دبیرکل سازمان ملل متحد عمیقا نگران درگیری‌های دوباره در امتداد مرز ارمنستان و آذربایجان است.

وی تصریح کرد که دبیر کل از طرفین می خواهد تا گام های فوری برای رفع تنش برداشته و با خویشتن داری برای حل و فصل مسائل از طریق گفتگو اقدام کنند.

به گفته وی، دبیر کل سازمان ملل همچنین خواستار اجرای کامل توافقات قبلی شده و از تمام تلاش‌های میانجیگری حمایت می کند.

به گزارش ایرنا، پیش از این وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه به وقت محلی افزود: اگر روسیه از نفوذ خود برای متوقف کردن خشونت و ایجاد صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان استفاده کند، اقدام مثبتی خواهد بود.

آنتونی بلینکن در عین حال ادعا کرد ایالات متحده نگران است که روسیه تنش میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان را تشدید کند.

منابع دیپلماتیک روز سه شنبه به وقت محلی به خبرنگار ایرنا گفتند که فرانسه درخواست نشستی اضطراری درباره درگیری ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان شده است.

"جوسپ بورل" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواست به مواضع خود قبل از تشدید تنش بازگردند و آتش بس را رعایت کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، بورل در بیانیه ای اعلام کرد: طی ساعات گذشته درگیری های شدیدی در امتداد مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان با تلفات جانی روی داده است.

وی افزود: توقف خصومت ها و بازگشت به میز مذاکره، الزامی است. همه نیروها باید به مواضع قبل از تشدید تنش بازگردند و آتش بس باید به طور کامل رعایت شود.

نیروهای نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان در بیانیه هایی تلاش کردند تا دلایل بروز التهاب اخیر را از منظر خود توضیح دهند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان مدعی شد که نیروهای ارمنستانی مشغول فعالیت های تجسسی در مرز مشترک و نقل و انتقال جنگ افزار بوده و دوشنبه شب نیز دست به مین گذاری زده بودند. این وزارتخانه افزود که یگان های ارتش ارمنستان به تعدادی از مواضع، پناهگاه ها و استحکامات نیروهای نظامی این جمهوری با خمپاره و دیگر سلاح ها حمله کردند و در نتیجه تلفاتی به نیروها و خساراتی به زیرساخت های نظامی وارد شد.

از سوی دیگر وزارت دفاع ارمنستان نیز در بیانیه ای خبر داد که اوضاع در مناطق مرزی تا ساعت ۵ بامداد به وقت محلی ملتهب بوده و تیراندازی های شدید که "در نتیجه تحریکات گسترده طرف آذربایجانی آغاز شده"، کماکان ادامه داشته و نیروهای این کشور واکنش متناسبی به آن داده اند.

ایرنا

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها