توضیحات وزیر خارجه باکو به امیرعبداللهیان درباره درگیری‌ها با ایروان

توضیحات وزیر خارجه باکو به امیرعبداللهیان درباره درگیری‌ها با ایروان
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 17:39

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرد وزیر خارجه این کشور در رایزنی تلفنی با همتای ایرانی، درباره درگیری‌های اخیر این کشور با ارمنستان توضیحاتی داد.

العالم _ ایران

مقام‌های جمهوری آذربایجان درباره رایزنی تلفنی وزری خارجه این کشور با همتای خود در جمهوری اسلامی ایران توضیحاتی ارائه دادند.

در حالی که درگیری‌های اخیر نظامی جمهوری آذربایجان و ارمنستان بار دیگر سبب ایجاد نگرانی‌ها درباره ناامنی در منطقه شده است، تحرکات مقام‌های کشورهای منطقه برای توقف این درگیری‌ها که از شامگاه دوشنبه آغاز شد، شدت یافته است.

در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت‌و‌گوی تلفنی برقرار کرد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان درباره رایزنی تلفنی جیحون بایراموف با حسین امیرعبداللهیان بیانیه صادر کرد و از توضیحات وزیر خارجه جمهوری آذربایجان درباره درگیری‌های اخیر با ارمنستان خبر داد.

طبق این بیانیه، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به همتای ایرانی خود درباره «اقدامات تحریک آمیز گسترده ارمنستان علیه (جمهوری) آذربایجان، نقض فاحش اصول حقوق بین‌الملل و تعهداتش»، خبر داد.

بنا بر روایت وزارت خارجه جمهوری آذربایجان، بایراموف تاکید کرد که نیروهای مسلح این کشور در پاسخ به اقدامات «تحریک آمیز» ارمنستان، پاسخ‌های تلافی جویانه را در پیش گرفت.

این مقام ارشد باکو همچنین تاکید کرد که اقدامات اخیر ایروان، تهدیدی برای تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان، امنیت پرسنل نظامی و غیرنظامی این کشور بود و در جریان درگیری‌ها ۵۰ عضو نیروی مسلح جمهویر آذربایجان جانشان را از دست دادند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان همچنین با وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، درباره آسیب جدی اقدامات ارمنستان به فرایند صلح در برهه‌ای که از یک سو کار بازسازی مناطق آزاد شده (در جنگ بر سر قره باغ کوهستانی) ادامه دارد و از سوی دیگر تلاش‌هایی برای عادی سازی روابط بین باکو و ایروان در جریان است، حرف زد.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در بیانیه خود درباره رایزنی تلفنی بایراموف و حسین امیرعبداللهیان، روایتی درباره صحبت‌های وزیر خارجه ایران در این گفت‌و‌گو منتشر کرد.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت که تنش بین (جمهوری) آذربایجان و ارمنستان مایه نگرانی است و اعلام کرد که منطقه برای یک منازعه جدید آمادگی ندارد».

به روایت این وزارتخانه، «او (وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران) بر این موضوع تاکید کرد که حفاظت از تمامیت ارضی کشورهای منطقه و خلل ناپذیر بودن مرزهای بین‌المللی‌شان برای ایران مهم است».

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان افزود، وزیر خارجه ایران بر لزوم توجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان به گفت‌و‌گوهای مسالمت آمیز برای حل اختلافات و اعلام آمادگی ایران برای کمک به آنها برای تحقق این موضوع تاکید کرد.

رایزنی تلفنی حسین امیرعبداللهیان و جیحون بایراموف در شرایطی انجام شده که طبق گزارش‌ها، امروز چهارشنبه حملات توپخانه‌ای و خمپاره‌ای به مواضع مرزی باکو و ایروان ادامه داشته است.

پیشتر، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت خارجه ایران با ابراز نگرانی از تشدید تنش و درگیری‌های مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خواستار خویشتنداری و حل‌وفصل اختلافات از طریق مسالمت‌آمیز و بر اساس حقوق بین‌الملل شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه بار دیگر غیر قابل پذیرش بودن هرگونه تغییرات در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سوی ایران را مورد تأکید قرار داد.

کنعانی با تأکید بر اینکه ایران به دقت تحولات مرتبط را تحت نظر دارد، بر لزوم رعایت تمامیت ارضی دو کشور تصریح و آمادگی تهران برای هرگونه مساعدت به حل و فصل اختلافات بین دو کشور همسایه را اعلام کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها