احکام سنگین قضایی در عربستان علیه شیوخ معترض به پروژه «نئوم»

احکام سنگین قضایی در عربستان علیه شیوخ معترض به پروژه «نئوم»
چهارشنبه 23 شهريور 1401 - 18:23

دستگاه قضایی عربستان سعودی علیه دو شیخ معترض به پروژه «نئوم» احکام سنگینی صادر کرد.

العالم _ عربستان سعودی

وبگاه «میدل ایست آی» در گزارشی به نقل از یک گروه حقوقی فاش کرد که دستگاه قضایی عربستان سعودی احکام قضایی سنگینی علیه دو معترض به پروژه «نئوم» صادر کرده است.

این وبگاه در این باره گزارش داد که «عبدالله الحویطی» و «عبدالله دخیل الحویطی» شیوخ قبیله «الحویطات» در شمال غرب عربستان سعودی به پروژه «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی برای ساخت شهر «نئوم» اعتراض کرده‌اند؛ قبیله‌ای که درست در محل احداث شهر نئوم واقع بوده‌ و دستگاه قضایی سعودی به‌صورت متحکامه افراد آن را وادار به مهاجرت کرده است.

طبق این گزارش، دستگاه قضایی عربستان عبدالله الحویطی و عبدالله دخیل الحویطی را به علت مخالفت با تخلیه خانه‌های اهالی قبیله و اجرای پروژه نئوم به پنجاه سال زندان و پنجاه سال ممنوعت سفر به خارج محکوم کرده است.

سازمان حقوقی «القسط» در گزارشی اشاره کرد که این احکام قضایی از سوی دادگاه تجدیدنظر کیفری عربستان سعودی در ماه آگوست صادر شده است.

«نئوم» طرحی برای ساخت یک ابرشهر در منطقه «طائف» در شمال غرب عربستان است که قرار است فاز اول آن تا سال ۲۰۲۵ افتتاح شود؛ شهری که گفته می‌شود ۲۶ هزار ۵۰۰ کیلومتر مربع وسعت خواهد داشت؛ یعنی ۳۳ برابر شهر نیویورک و سه برابر کشور قطر.

هزینه ساخت شهر «نئوم» ۵۰۰ میلیارد دلار برآورد شده است و براساس گزارش‌ها، شرکت‌های فرانسوی در جریان این پروژه به ساخت ۱۰۰۰ کیلومتری جاده خورشیدی مبادرت خواهند ورزید. شرکت‌های انگلیسی نیز به تولید انرژی برق از طریق باد و همچنین ساخت کشتی‌های گردشگری «کروز» خواهند پرداخت. شرکت‌های هلندی نیز با ساخت پل‌های کاملا مدرن و پیشرفته ساختمان‌های بزرگ و بلند را به یکدیگر متصل خواهند کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها