امیرعبداللهیان تعهدات عضویت دائم ایران در شانگهای را امضا کرد

امیرعبداللهیان تعهدات عضویت دائم ایران در شانگهای را امضا کرد
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 01:01

یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای توسط وزیر امور خارجه در نشست سران شانگهای در سمرقند امضا شد.

العالم - ایران

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور را در سفر به سمرقند و نشست سران سازمان همکاری شانگهای همراهی می‌کند، چهارشنبه شب، در گزارشی توئیتری از امضای یادداشت تعهدات عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای خبر داد و نوشت: امشب در شهر تاریخی سمرقند یادداشت تعهدات عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری شانگهای را با دبیرکل امضا کردم.

رئیس دستگاه دیپلماسی یادآور شد: اکنون وارد مرحله جدید همکاری‌های متنوع اقتصادی، تجاری ، ترانزیت، انرژی و … شده ایم.

وی افزود: دبیرکل سازمان، پیوستن دائم ایران و امضای سند را تبریک گفت و آن را تحول مهمی خواند.

عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای در نشست سران در دوشنبه پایتخت تاجیکستان مورد پذیرش اعضای این سازمان قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی امروز در رأس هیأتی برای شرکت در نشست سران سازمان در شهر سمرقند ازبکستان و همچنین انجام سفری دوجانبه به ازبکستان به این شهر سفر کرد.

سازمان همکاری شانگهای سازمانی بین ‌دولتی است که در سال ۲۰۰۱ با هدف همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی توسط رهبران چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان تشکیل شد. مغولستان در سال ۲۰۰۴ و یک سال بعد ایران، پاکستان، هند و افغانستان در سال ۲۰۰۵ و پس از آن نیز بلاروس به عنوان عضو ناظر به این سازمان پیوستند. هند و پاکستان از تابستان ۲۰۱۶ عضو دائم این سازمان شدند و در حال حاضر ایران، مغولستان، افغانستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان را تشکیل می‌دهند.

این سازمان دارای هشت عضو دائم شامل هند، قزاقستان، چین، قرقیزستان، پاکستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان است. چهار کشور افغانستان، بلاروس، ایران و مغولستان نیز به عنوان عضو ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، ارمنستان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا هم جزو شرکای گفت‌‌وگوی سازمان فوق هستند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها