تجمع صدها نفری در مقابل شعبه اصلی "بلوم بانک" در بیروت

تجمع صدها نفری در مقابل شعبه اصلی
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 10:33

ده ها جوان لبنانی جلوی شعبه اصلی بانک "لبنان و المهجر" در فردان تجمع کردند، در مقابل، شماری از نظامیان ارتش لبنان برای مقابله با معترضان به سرعت به محل اعزام شدند.

العالم - لبنان

معترضان دیروز چهارشنبه به ارتش اعلام کرده بودند که تا صبح در محل می مانند و مانع ورود کارکنان بانک به محل کارشان خواهند شد.

روزنامه الاخبار گفته برخی از شهروندان سعی می کنند با توسل به سلاح و زور و تهدید از حساب خود برداشت کنند .. آیا وضعیت طوری شده است که شهروندان راهی جز حمله به بانک برای برداشت حساب های خود ندارند؟

آخرین باری که این اتفاق افتاد، خانمی با اسلحه به یک شعب بانکهای لبنانی حمله کرده و پس از تهدید به آتش زدن بانک توانسته بود از حساب خود برداشت کند.

این صحنه در چند منطقه لبنان و در سطوح مختلف تکرار شده است؛ صدها و بلکه هزاران تن از مشتریان بانک های لبنان در شرایط اقتصادی و معیشتی دشوار به سر می برند در حالی که هزاران دلار در بانک های لبنان سپرده گذاری کرده اند اما به حساب های خود دسترسی ندارند. آنها یا مجبورند که ذره ذره از حساب خود برداشت کنند یا اینکه ارزش دارایی های خود را به کلی از دست بدهند.

این وضعیت از سال 2019 در لبنان پدید آمد. در این سال بانک های مقررات سختگیرانه ای را در پیش گرفتند. روزنامه الاخبار تأکید می کند که با کاهش 90 درصدی ارزش پول لبنان در برابر دلار، برداشت سپرده از بانک ها رفته رفته افزایش یافت تا جایی که برداشت پول برای سپرده گذاران مخصوصا آنهایی که به دلار سپرده گذاری کرده بودند غیر ممکن شد.

توسل مشتریان به خشونت و تهدید برای برداشت حساب با استقبال مردم مواجه شده است و همین مسأله خطر حمله به بانک ها را در سایه گرانی سرسام آور و ناتوانی بانک مرکزی و دولت از ارائه راه حل های مالی و اقتصادی جایگزین دو چندان کرده است.

پربیننده ترین خبرها