جرقه انتفاضه بعدی در جنین زده شده است؛ نسل جدید فلسطین بی‌باک تر از نسل‌های گذشته

جرقه انتفاضه بعدی در جنین زده شده است؛ نسل جدید فلسطین بی‌باک تر از نسل‌های گذشته
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 12:52

حدود بیست سال پیش یا بیشتر کتابی به زبان عبری درباره نسل جدید فلسطینی ها در مناطق اشغال شده 1948 به خصوص در دانشگاه ها، منتشر شد که به هویت فلسطینی خود پایبند بوده و به رغم تسلط بر زبان عبری و تحصیل در دانشگاه های "اسرائیلی"، در مقابل طرح "صهیونیسم" به شدت مقاومت می کند.

العالم - تحلیل روز

امروز پس از عملیات های الجلمه و الاغواربه نظر می رسد که این نسل از متن جامعه سر بلند کرده و زبان ایستادگی و مقاومت را به خوبی می داند.

این نسل به روش خود با رژیم اشغالگر حرف می زند و به هیچ جغرافیایی محدود نمی شود و هیچ میانه ای با تفرقه ندارد و خود را به موازین کهنه و فرسوده تشکیلات و حزب محدود نمی کند.

این نسل فلسطین را از دید خاص خود می بیند و به سخنرانی های پر طمطراق هم بهایی نمی دهد، با سیاستمداران عملگرا هم کاری ندارد و منتظر راه حل مذاکره کنندگان یا حمایت مقاومت هم نمی ماند.

این نسل پس از انتفاضه دوم و تفرقه ای سیاه و ناامیدکننده سر برآورد؛ آنهم در دوره ای که تفرقه ها نسل قبل را ناامید کرده و نظریه های سیاسی و اقتصادی برای دلسرد کردن نسل های بعدی صف کشیده بودند.

این نسل جدید هیچ بهایی به تیتر روزنامه ها و رسانه های دیگر نمی دهد و فارغ از اظهارات و حرافی های قهرمانان پوشالی فضای مجازی اعم از سیاستمداران و کارشناسان و تحلیلگران و اندیشمندان، فقط با ژن فلسطینی واقعی سر و کار دارد.

نکته عجیب درباره این نسل این است که پس از بررسی دو عملیات اخیر، فنون برنامه ریزی را فرا گرفته است و هرگز بدون برنامه و هدف پا به میدان نگذاشته است؛ به گواه منابع امنیتی رژیم صهیونیستی، عملیات های الاغوار و الجلمه با برنامه ریزی دقیق و چندبعدی صورت گرفته است و این بدان معناست که انتفاضه بعدی که جرقه های آن در جنین زده شده است، هیچ شباهتی به انتفاضه های اول و دوم نخواهد داشت و باید منتظر صحنه های کاملا متفاوتی باشیم که نسل جدید گرداننده آن خواهند بود.

امروز این نسل ابتکار عمل را به دست گرفته است اما تشکیلات خودگردان و حتی گروه های مقاومت باید بدانند که طبیعت، خلأ را نمی پذیرد و وضعیت امروز فلسطین هم ثابت کرده است میدان خالی نخواهد ماند و یا نسلی که اکنون رهبری را به دست دارد، آن را پر می کند یا نسل جدیدی روی کار می آید که جایگزین نسل های قبل می شود.

رژیم اشغالگر باید بداند که جنگ با این نسل، جنگی متفاوت خواهد بود. این جنگ جزئیات بسیاری خواهد داشت که درک و تعامل با آن از توان این رژیم خارج است دستگاه های امنیتی این رژیم با آشفتگی و سراسیمه به دنبال بررسی نحوه برخورد با این صحنه جدید و معادله ای هستند که این نسل ایجاد خواهند کرد.

  • فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها