در گفتگو با العالم مطرح شد؛

جهاد اسلامی: پیمان اسلو عملا چیزی برای فلسطینیان باقی نگذاشت

جهاد اسلامی: پیمان اسلو عملا چیزی برای فلسطینیان باقی نگذاشت
پنج‌شنبه 24 شهريور 1401 - 14:50

داوود شهاب سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: پیمان اسلو که 29 سال پیش امضا شد، عملا چیزی برای فلسطینیان باقی نگذاشت و نتیجه آن فقط برپایی شهرک های اسراییلی بوده است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

"داوود شهاب" در گفتگو با شبکه خبری العالم افزود: توافق اسلو چیزی برای فلسطینیان محقق نکرد؛ آن کشوری که مذاکره کننده فلسطینی وعده برپایی آن پس از پایان دوره انتقالی پیمان اسلو را داده بود، محقق نشد.

وی افزود: این پیمان در واقع اعلام اصول برای دوره انتقالی بوده است؛ اما پروتکل های امنیتی و اقتصادی آن بسی خطرناکتر بود؛ طبق این پیمان می بایست حکومت خودگردان تشکیل شود و پس از پایان دوره انتقالی، کشور فلسطین برپا شود.

سخنگوی جهاد اسلامی گفت: اما آنچه که عملا رخ داد آن است که شهرکسازی و یهودی سازی در قدس افزایش یافت و کشور فلسطین در مرزهای 5 ژوئن در کرانه باختری و نوار غزه و شرق قدس تشکیل نشد، بلکه کشوری دیگر برای شهرکنشینان اسراییلی در کرانه باختری برپا شد و کرانه باختری به کانون ها و بخش هایی پراکنده و جدا از هم تبدیل شد که تشکیل کشور فلسطین در آن تقریبا غیرممکن شده است و دیگر هیچ ارتباطی میان غزه و کرانه باختری وجود ندارد. به عبارتی دیگر کشوری که قرار بود طبق پیمان اسلو تشکیل شود، دیگر هیچ گونه ارتباط جغرافیایی میان مناطق آن وجود ندارد.

داوود شهاب اظهار داشت: شهرک های اسراییلی تبدیل به شهرک های بزرگی در دل کرانه باختری شدند که اقتصاد رژیم اشغالگر را از فروپاشی احتمالی نجات دادند؛ زیرا در آنها کارخانه ها و دانشگاه ها و مدارس تاسیس شد. در واقع این امر نتیجه تلخ و عملی پیمان اسلو و پروتکل های امنیتی و اقتصادی آن است.

وی خاطرنشان کرد که این پیمان ننگین در سطح معیشتی برای ساکنان کرانه باختری نیز فقط باعث فقر و فلاکت شد، مردم روستاهای الخلیل می بایست رنج و سختی بسیاری متحمل شوند تا یک بطری آب تهیه کنند. طبق پیمان اسلو آب های آشامیدنی نیز تحت کنترل دشمن اسراییلی قرار گرفت. عملا این پیمان برای فلسطینیان چیزی باقی نگذاشت.

پربیننده ترین خبرها