رئیس جمهور شیلی استوارنامه سفیر رژیم صهیونیستی را نپذیرفت

رئیس جمهور شیلی استوارنامه سفیر رژیم صهیونیستی را نپذیرفت
جمعه 25 شهريور 1401 - 08:08

رئیس جمهور شیلی منتقد سرسخت رژیم صهیونیستی، روز پنجشنبه (به وقت محلی) از پذیرش استوارنامه گیل آرتزیلی سفیر جدید این رژیم خودداری کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

مسئولان رژیم صهیونیستی در واکنش خشمگینانه به این اقدام دولت شیلی، رد کردن نماینده اسرائیل توسط گابریل بوریک رئیس جمهور شیلی، را نقض فاحش پروتکل دیپلماتیک خواندند و آن را تهدید برای روابط دو جانبه دانستند.

بوریک پس از اقدام ددمنشانه ارتش اسرائیل که یک نوجوان فلسطینی ۱۷ ساله را در جریان درگیری‌ها در کرانه باختری به قتل رساند، درخواست آرتزیلی را رد کرد.

در این گزارش آمده است که آرتزیلی قرار بود اعتبارنامه خود را به صورت رسمی به بوریک تقدیم کند، اما دولت شیلی به او اطلاع داد که این مراسم به دلیل «کشتن کودکان در غزه» توسط اشغالگران لغو شده است.

رسانه‌های شیلی گزارش داده بودند که آرتزیلی قبلاً برای هماهنگی این مراسم به اقامتگاه رئیس جمهور شیلی رفته بود.

طبق گزارش‌ها، این امتناع به معنای قطع روابط با اسرائیل نیست و مقامات شیلی تصمیم گرفته اند پذیرش سفیر رژیم صهیونیستی را تا چند ماه دیگر به تعویق بیندازند.

آرتزیلی که در مرداد ماه به این سمت رسید، روز پنجشنبه نیز برای گفت وگو با وزیر خارجه شیلی احضار شد.

سفارت اسرائیل در شیلی هنوز واکنشی به این خبر نشان نداده است.

حزب چپگرای بوریک سال گذشته با پیروزی قاطع، ریاست جمهوری شیلی را به دست آورد.

در سال ۲۰۱۹، قبل از اینکه او رئیس جمهور شود، صهیونیست‌های مقیم شیلی یک هدیه همراه با یادداشتی برای او ارسال کردند که در آن تمایل به "همبستگی بیشتر" را بیان کرده بودند.

بوریک پس از انتشار تصویری از این هدیه در توییتر خود نوشت: «از این ژست قدردانی می‌کنم، اما آنها می‌توانند با درخواست از اسرائیل برای بازگرداندن سرزمین‌های اشغالی غیرقانونی فلسطین شروع کنند.»

انتقادهای بوریک از رژیم صهیونیستی قدمت دیرینه دارد. او در زمان خدمت به عنوان قانونگذار مجلس شیلی از لایحه ای حمایت کرد که در آن شیلی کالاهای اسرائیلی ساخته شده در بلندی‌های جولان، شهرک‌های کرانه باختری و مناطقی از بیت المقدس که در سال ۱۹۶۷ تحت کنترل اسرائیل درآمده بودند را تحریم کرد.

پربیننده ترین خبرها