سخنگوی وزارت خارجه:

همچنان آماده مبادله زندانیان با "آمریکا" هستیم/"روسیه" نقش بازدارنده در روند احیای برجام ندارد

همچنان آماده مبادله زندانیان با
يکشنبه 27 شهريور 1401 - 09:57

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه با برجام یا بدون برجام آماده مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا هستیم، گفت: در ارتباط با این موضوع، مذاکرات به طرق مختلف صورت گرفته و طرفین توافق‌های لازم را انجام داده اند و اکنون تصمیم دولت آمریکا است که این توافق را انجام دهد یا نه.

العالم - ایران

ناصر کنعانی با بیان این که جمهوری اسلامی ایران، استقلال سیاسی خودش را قربانی روابط با هیچ کشوری نخواهد کرد، گفت: استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران آنقدر حائز اهمیت است که به هیچ وجه آن را در معرض یا متأثر از نگاه سیاسی هیچ طرف دیگری قرار نمی‌دهیم.

وزارت امور خارجه، روند صدور ویزا برای گردشگران خارجی را روان‌سازی و آسان‌سازی کرده است

*به تازگی برخی از مدیران آژانس‌های گردشگری به ایسنا گفته اند که روند صدور ویزا برای توریست های کشورهایی همچون انگلیس، آمریکا و کانادا برای سفر به ایران، با توجه به مسائلی که وجود دارد، عموما طولانی است، اما این طولانی شدن روند صدور ویزا به توریست های کشورهای دیگر اروپایی هم رسیده است و این باعث می شود خیلی از توریست ها چون معطل صدور ویزا می شوند، سفرشان به ایران را کنسل کنند. از طرفی دیگر به نظر می رسد هشدارهای امنیتی دولت های انگلیس و فرانسه و سوئد به شهروندان‌شان در مورد سفر به ایران، مزید بر این علت شده که تعدادی از گردشگرهای خارجی به ایران نیایند. با توجه به این موارد، وزارت امور خارجه برای تسهیل صدور روادید برای گردشگران چه برنامه هایی دارد؟

صدور روادید از سوی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران به صورت الکترونیک و غیر کاغذی انجام می شود و گردشگران صرفاً کدی دریافت می کنند و به فرودگاه می آیند. در واقع وزارت خارجه روند صدور روادید را روان سازی و آسان سازی کرده است.

در مقطعی پروتکل های بهداشتی و قرنطینه ای کشورهای جهان به دلیل شیوع همه گیری کرونا، صنعت جهانی گردشگری را دچار رکود کرد، ضمن اینکه گردشگران خودشان نیز به اندازه سابق تمایل به انجام سفرهای توریستی نداشتد، ولی الان این مشکل تا حدود زیادی رفع شده است. بعد از بهبود شرایط بهداشتی و فروکش کردن کرونا، فضا باز شده و تا جایی که من اطلاع دارم، روند صدور روادید در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران با همان ترتیبات قبلی در حال انجام است.

همان طور که می دانید در بحث گردشگری، وزارت امور خارجه در حوزه صدور روادید و در بخش اطلاع رسانی و اینکه علاقه مندان را متوجه ظرفیت‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران کند، نقش دارد و در این زمینه تلاش دارد که به نحو مناسب به این مسئولیت ها عمل کند، بخش دیگری هم به سیاست های عمومی دولت در این حوزه بر می گردد که سیاست دولت نیز افزایش جذب گردشگر است.

در مورد هشدار کشورهایی همچون فرانسه، سوئد و انگلیس به شهروندان شان در مورد سفر به ایران، این هشدارها ماهیت سیاسی دارند و نمی تواند تاثیر ملموسی بر وضعیت گردشگری داشته باشد.

* چرا پروسه انتخاب سفرای جدید ایران در کشورهای مهمی همچون انگلیس و فرانسه به این اندازه طولانی شده است و هنوز بعد از گذشت چندین ماه، سفرای ایران در این کشورها مشخص نشده است؟

پروسه انتخاب سفرای ایران در دو کشور فرانسه و انگلیس در حال انجام است و سفرای جدید معرفی خواهند شد.

استقلال سیاسی خود را قربانی روابط با هیچ کشوری نخواهیم کرد

* در مقطعی در ارتباط با برجام، زمانی که توافق در حال انجام شدن بود، بحثی مطرح شد که روسیه سنگ اندازی کرده و مانع انجام توافق شده است که ایران و روسیه هر دو این موضوع را تکذیب کردند، در حال حاضر نیز بعضا این تحلیل و نگاه مطرح می شود که روسیه از ایران خواسته حصول توافق را تا فرا رسیدن زمستان به تاخیر بیندازد؟

جمهوری اسلامی ایران، استقلال سیاسی خودش را قربانی روابط با هیچ کشوری نخواهد کرد. در روند مذاکرات رفع تحریم ها هم، همین رویکرد وجود دارد. روسیه یکی از اعضای توافق برجام بوده و به طور طبیعی همواره در روند مذاکرات حضور و مشارکت داشته و اظهار نظر کرده است.

ادعاها در خصوص نقش بازدارنده روسیه در دستیابی به توافق، بحثی انحرافی است

همواره همه کشورهای عضو مذاکرات، دیدگاه ها و نظرات خود را مطرح می کنند و ادعاها در خصوص نقش بازدارنده روسیه در دستیابی به توافق، بحثی انحرافی است. در روند مذاکرات وین طرف اصلی که باید مسئولیت بپذیرد و به نتیجه بخش بودن مذاکرات کمک کند، طرف آمریکایی است و اینکه آمریکا هر از چند گاهی ادعاهایی را در مورد جمهوری اسلامی ایران و یا نقش روسیه در مذاکرات مطرح می کند، فرافکنی است.

همان طور که پیش از این تاکید کرده ایم، نقش تمام کننده درباره مذاکرات را دولت آمریکا دارد و حتی اروپا نیز در این ارتباط دقیقاً در پشت دولت آمریکا قرار دارد.

به عبارت دیگر، اگر دولت آمریکا واقعا مسئولیت‌پذیر باشد، و نتیجه مذاکرات انجام شده را به عنوان توافق بپذیرد و آماده جمع‌بندی شود، اروپا، روسیه و چین هیچ کدام در این مسیر نقش بازدارنده ای نخواهند داشت.

روسیه و چین از کشورهای کمک کننده روند مذاکرات بوده و هستند

روسیه و چین از کشورهای کمک کننده روند مذاکرات بوده و هستند، مواضع رسمی این کشورها کاملاً در حمایت از روند مذاکرات و حمایت از موضع جمهوری اسلامی ایران است و دولت آمریکا طرفی است که از روند مذاکرات خارج شده و الان هم در روند توافق و جمعبندی نهایی بهانه تراشی می‌کند.
بر این موضوع بار دیگر تاکید می‌کنم که استقلال سیاسی جمهوری اسلامی ایران آنقدر حائز اهمیت است که به هیچ وجه آن را در معرض و یا متأثر از نگاه سیاسی هیچ کشور دیگری قرار نخواهد داد.

با برجام یا بی برجام آمادگی داریم که بحث تبادل زندانیان را به عنوان یک موضوع انسانی حل و فصل کنیم‌

*از مواردی که درحاشیه مذاکرات احیای برجام مطرح است بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا است، از آنجا که به نظر می‌رسد امیدها برای احیای برجام تا حدودی کمرنگ شده است، بحث تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا چه می شود؟ آیا این موضوع هم منتفی شده است؟

ما وقتی اعلام کردیم موضوع تبادل زندانیان ارتباطی با روند برجام ندارد به این معنی است که با برجام یا بی برجام آمادگی داریم که بحث تبادل زندانیان را به عنوان یک موضوع انسانی حل و فصل کنیم‌.

اکنون تصمیم دولت آمریکا است که این مبادله را انجام دهد یا نه

ما قبلا آمادگی خود را برای مبادله زندانیان اعلام کرده ایم و همچنان این آمادگی در ما وجود دارد. در ارتباط با این موضوع، مذاکرات به طرق مختلف صورت گرفته و طرفین توافق های لازم را انجام داده اند و اکنون تصمیم دولت آمریکا است که این توافق را انجام دهد یا نه. ما برای انجام این توافق آماده ایم.

دولت عربستان در مورد آزادی زائر ایرانی به عنوان یک موضوع انسانی، اقدام جدی انجام دهد

*آیا در مورد آزادی خلیل درمند، حاجی بازداشتی ایران در عربستان اتفاق جدیدی رخ داده است؟

متاسفانه هنوز در این زمینه خبر جدیدی نداریم. انتظار ما از دولت عربستان سعودی این است به عنوان یک موضوع انسانی در این زمینه اقدام جدی انجام دهد و در اسرع وقت شهروند ایرانی را که مهمان خانه خدا بوده است، آزاد کند.

ایسنا

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها