اتهام مشاور ارشد نخست وزیر انگلیس به دست داشتن در توطئه انتخاباتی در پورتوریکو

اتهام مشاور ارشد نخست وزیر انگلیس به دست داشتن در توطئه انتخاباتی در پورتوریکو
يکشنبه 27 شهريور 1401 - 11:24

روزنامه ساندی تایمز گزارش داد: پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) از «مارک فولبروک» مشاور ارشد نخست وزیر جدید انگلیس به دلیل ارتباط با یک بانکدار متهم به رشوه در انتخابات پورتوریکو بازجویی کرده است.

العالم - اروپا

این رسانه افزود: ماموران اف بی آی با مشاور ارشد لیز تراس نخست وزیر انگلیس درباره توطئه برای رشوه دادن به یک سیاستمدار آمریکایی و تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا مصاحبه کرده اند.

این سیاستمدار انگلیسی به نقش داشتن در توطئه برای براندازی دموکراسی در پورتوریکو متهم شده است. پورتوریکو جزیره ای در دریای کارائیب است که توسط آمریکا اداره می شود و به گفته دادستان های آمریکایی این توطئه به «قلب دموکراسی ما ضربه زده» و «باعث از دست رفتن اعتماد شهروندان به نهادهای حکومتی» شده است.

فولبروک رئیس ستاد کارکنان داونینگ استریت (دفتر نخست وزیر انگلیس) و مشاور ارشد تراس است که نقش مهمی را در ترسیم راهبردهای دولت ایفا می کند.

او کمپین نخست وزیری لیز تراس را اداره کرده و به دولت های خارجی و نخست وزیران دیگری از جمله بوریس جانسون، مارگارت تاچر و سر جان میجر مشاوره داده است.

گفته می شود فولبروک به عنوان شاهد توسط وزارت دادگستری ایالات متحده و اف بی آی مصاحبه شده است. این تحقیقات به ظاهر شامل یک تاجر مستقر در لندن است که متهم به رشوه دادن به یک سیاستمدار آمریکایی است. ماموران دولت فدرال با برقراری تماس با همتایان خود در آژانس ملی جنایات بریتانیا و اسکاتلند یارد، مصاحبه ای با این مشاور ۶۰ ساله لیز تراس ترتیب دادند.

«واندا وازکز گارسد» فرماندار وقت پورتوریکو، متهم است که «جولیو مارتین هررا ولوتینی»، از لندن و مالک بانک پورتوریکویی «بنکردیتو» Bancredito، به او رشوه داده اند.

گفته می شود فولبروک این اتهام را رد کرده که هررا ولوتینی و «مارک روسینی» مامور سابق اف بی آی، از طریق شرکت او به فرماندار سابق پیشنهاد رشوه ۳۰۰ هزار دلاری برای کمک به کمپین انتخاباتی ناموفق او در سال ۲۰۲۰ داده بودند. در همین حال، کمیسیون انتخاباتی در انگلیس فاش کرد بین دسامبر ۲۰۱۹ و ژوئن ۲۰۲۲، یک شرکت ایجاد شده توسط هررا ولوتینی بیش از ۷۵۰ هزار دلار به حزب محافظه کار انگلیس کمک کرده است.

دادستان های فدرال گفتند که هررا به وازکز فرماندار وقت پورتوریکو رشوه داده است تا ناظر مالی خود را که در حال بررسی وضعیت مالی بانک وی بود، اخراج کند. هرارا که در حمایت مالی از حزب محافظه کار نقش داشته مایل بود جایگزینی برای این فرد تعیین کند.

فولبروک در این پرونده به عنوان شاهد فراخوانده شد، زیرا گفته می شود که او از توطئه ادعایی برای تضعیف دموکراسی در پورتوریکو اطلاع داشته است.

گفته می‌شود که ولوتینی بانکدار بین المللی به فرماندار سابق پورتوریکو، ۳۰۰ هزار دلار وعده کمک برای پیروزی در کمپین انتخاباتی اش در سال ۲۰۲۰ داده است به شرطی که او ناظر ارشد مالی این جزیره را اخراج کند. این مبلغ از طریق «سی تی گروپ» شرکت لابی گری که فولبروک رئیس آن بوده پرداخت شده است.

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، وازکز فرماندار وقت، هررا بانکدار و روسینی مامور سابق اف بی آی هرکدام با اتهام های توطئه، رشوه خواری در برنامه فدرال و کلاهبرداری روبرو هستند که در صورت اثبات صحت آن، می تواند منجر به محکومیت ۲۰ ساله در یک زندان فدرال شود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها