بازداشت الروبی چالشی در مسیر گفت‌وگوی ملی در مصر

بازداشت الروبی چالشی در مسیر گفت‌وگوی ملی در مصر
دوشنبه 28 شهريور 1401 - 11:36

بازداشت مجدد “شریف الروبی“ فعال سیاسی در مصر، بعد از تقریبا ۴ ماه از آزادی‌اش، گفت‌وگوی ملی را در مسیر دشواری قرار داده است به‌ویژه اینکه مشارکت‌کنندگان در آن از جمله معارضان، از تصمیم‌ها برای آزادی بازداشت‌شدگان استقبال کرده‌اند.

العالم- مصر

به گزارش العالم به نقل از العربی الجدید، در حالی‌که شریف الروبی در چارچوب تفاهمات گفت‌وگوی ملی آزاد شده بود، بار دیگر بازداشت شد؛ اقدامی که بی‌سابقه محسوب می‌شود.

جنبش دموکرات مدنی در مصر( متشکل از احزاب و شخصیت‌های اپوزیسیون) که در گفت‌وگوی ملی حضور دارند، هفته پیش در بیانیه‌‌ای بر ضرورت تعهد به آزادی زندانیای عقیدتی تأکید و نگرانی عمیق خود را نسبت به تاخیر در آزادی آنها و اتخاذ سیاست سرکوب اعلام کرده بود.

در همین راستا، یکی از رهبران برجسته حزبی در جنبش دموکراتیک مدنی به العربی الجدید گفت: بازداشت مجدد الروبی پس از آزادی، طرف ناظر بر گفت‌وگوی ملی را در وضعیت چالشی بزرگی قرار می‌دهد. آنچه اتفاق افتاد موید آن است که یک طرف برای به شکست رساندن گفت‌وگوی ملی، از طریق زیر سوال بردن اعتبار حکومت درخصوص پرونده بازداشت‌شدگان سیاسی، تلاش می‌کند.

شریف الروبی یکی از مسئولان حزب 6 آوریل - جبهه دموکرات است.

طبق این گزارش، عبدالفتاح سیسی رئیس‌جمهوری مصر، روز شنبه اسامی 44 نامزد برای اداره کمیته‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را به منظور آغاز جلسات گفت‌وگوی ملی تعیین کرد. این اولین گفت‌وگوی ملی در نوع خود از زمان روی کار آمدن سیسی در سال 2014 است.

از زمانی که سیسی در 24 آوریل گذشته تا 9 سپتامبر خواستار این گفت‌وگو شد، بر اساس برخی گزارش‌های منتشر شده ، تعداد کسانی که عفو و آزاد شده‌اند به حداقل 196 نفر رسیده است.

پربیننده ترین خبرها