عجله تل آویو برای توافق هر چه سریعتر با قبرس درباره میدان گازی "آفرودیت - یشای"

عجله تل آویو برای توافق هر چه سریعتر با قبرس درباره میدان گازی
سه شنبه 29 شهريور 1401 - 16:37

قبرس و رژیم صهیونیستی درباره تسریع روند دستیابی به راه حلی برای اختلافات خود بر سر حفاری در میدان گازی به توافق رسیدند. این در حالی است که رژیم صهیونیستی و چند کشور دیگر از جمله اروپا برای جایگزینی گاز روسیه، چشم طمع به منابع گازی غنی در شرق مدیترانه دارند.

العالم - فلسطین اشغالی

کارین حرار، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی در نیکوزیا با ناتاشا بیلیدس، همتای قبرصی خود درباره راه های پایان دادن به اختلافات ده ساله بر سر میدان گازی "آفرودیت" در قبرس و "یشای" در فلسطین اشغالی گفتگو کردند.

در بیانیه وزارت بازرگانی قبرس آمده است که وزاری انرژی قبرس و رژیم صهیونیستی درباره ادامه این روند سازنده بر سر میادین گازی آفرودیته و یشای به توافق رسیده اند. وی با اشاره به پیشرفت هایی در این زمینه خاطرنشان کرد که دو طرف درباره رسیدن به توافق ابراز امیدواری کرده و شرکت های مربوط را به ادامه گفتگوها تشویق کردند.

میدان گازی آفرودیت در سال 2011 کشف و مجوز حفاری در این میدان به دو شرکت شورون آمریکایی و شل انگلیسی و شرکای "اسرائیلی" واگذار شد. حجم ذخایر گاز طبیعی این میدان حدود 4.5 تریلیون فوت مکعب برآورد شده است. بخش کوچکی از این میدان به میدان یشای در منطقه آزاد اقتصادی "اسرائیل" امتداد می یابد و همین امر مانع ادامه کار در این میدان شده است.

یک سال پیش در مارس 2021 مذاکره بر سر بهره برداری از این میدان بین وزاری انرژی قبرس و رژیم صهیونیتسی آغاز شد؛ دو طرف درباره اعطای امتیاز حفاری در این میادین گازی به مدت یک سال به شرکت های عامل موافقت کردند.

رژیم صهیونیستی و قبرس در سال 2010 توافق ترسیم مرزهای آبی اقتصادی را امضای کردند اما هیچ توافقنامه ای برای توسعه تجاری ذخایر گازی بین آنها به امضا نرسید.

پربیننده ترین خبرها