حکم دادگاه آمریکایی ضد حزب‌الله لبنان بابت جنگ 33 روزه

حکم دادگاه آمریکایی ضد حزب‌الله لبنان بابت جنگ 33 روزه
سه شنبه 29 شهريور 1401 - 21:51

دادگاهی در آمریکا با صدور حکمی از حزب‌الله لبنان خواسته بابت جنگ 33 روزه میلیون‌ها دلار غرامت به گروهی از آمریکایی‌ها پرداخت کند.

العالم - آمریکا

دادگاهی در آمریکا گروه حزب‌الله لبنان را به پرداخت میلیون‌ها دلار غرامت به گروهی از آمریکایی‌ها به دلیل آسیب دیدن در جنگ ۳۳ روزه میان حزب‌الله و رژیم موقت صهیونیستی در سال ۲۰۰۶ محکوم کرده است.

گروهی از آمریکایی‌ها با تنظیم شکایت‌نامه‌ای مدعی شده‌اند که در اثر شلیک راکت‌های حزب‌الله دچار حراجت شده‌اند. این شکایت ذیل قانونی موسوم به «قانون مبارزه با تروریسم» مطرح شده است. در این شکایت‌نامه ادعا شده حزب‌الله باعث ایجاد لطمات روحی و جسمی به شاکیان شده است.

قاضی آمریکایی حزب‌الله را به پرداخت 111 میلیون دلار به شاکیان محکوم کرده است. آسوشیتدپرس نوشته اجرایی کردن چنین احکام قضائی معمولاً بسیار دشوار است.

رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان در سال 2006 به مدت یک ماه با یکدیگر جنگیدند. به اعتقاد تحلیلگران سیاسی و نظامی این جنگ را باید نقطه عطفی در معادله درگیری با این رژیم دانست.

این جنگ از ۱۲ جولای (۲۱ تیر) شروع شد و تا ۱۴ اگوست (۲۳ مرداد) ادامه یافت. جنگی که به"جنگ تموز" و "جنگ ۳۳ روزه" و " وعده صادق" مشهور است. این جنگ مانند هر جنگ دیگری با یک بهانه شروع شد. عملیات حزب الله در عمق فلسطین اشغالی و به اسارت گرفتن دو نظامی اسرائیل در ۱۲ جولای، بهانه این جنگ شد و صهیونیست ها اعلام کردند که برای آزادی نظامیان خود این جنگ را آغاز کرده‌اند.

رژیم صهیونیستی در جنگ 33 روزه، فرودگاه بین‌المللی لبنان و سایر زیرساخت‌های شهری این کشور را هدف قرار داد. حزب‌الله در مقابل صدها راکت به سمت مناطق شمالی فلسطین اشغالی شلیک کرد.

دولت آمریکا در سال‌های گذشته هدایت کارزاری در دنیا برای کاستن از محبوبیت حزب‌الله در لبنان را به عهده داشته است. واشنگتن در همین راستا، کشورهای اروپایی را برای تروریستی اعلام کردن کل حزب‌الله تحت فشار شدید قرار داده است. آمریکا همچنین چندین بانک و شخصیت لبنانی را به اتهام ارتباط حزب‌الله در فهرست تحریم قرار داده است. علاوه بر این، نمایندگان کنگره آمریکا طرح‌های مختلفی علیه حزب‌الله معرفی می‌کنند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده که حزب‌الله، یکی از مهمترین احزاب سیاسی لبنان است. اقدامات آمریکا علیه حزب‌الله بارها مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار گرفته که می‌گویند حزب‌الله نقش مهمی در حفظ آرامش و ثبات لبنان و مبارزه با گروه‌های تروریستی و افراطی در منطقه داشته است.

تیرماه سال جاری پایگاه آکسیوس گزارش داد مقام‌های ۳۰ کشور یک ماه قبل‌تر در نشستی به ابتکار وزارت خارجه آمریکا برای مقابله با فعالیت‌های حزب‌الله شرکت کرده‌اند.

طبق گزارش آکسیوس دیپلمات‌ها، مأموران انتظامی و کارشناسان امور اطلاعاتی از فلسطین اشغالی، عربستان سعودی، چهار کشور عربی حاشیه خلیج فارس به علاوه ۲۴ کشور دیگر اواخر ماه ژوئیه برای یک نشست دو روزه در نشستی که وزارت خارجه آمریکا ترتیب داده بود شرکت کردند.

مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی گفته‌ بودند موضوع این نشست که با عنوان «گروه هماهنگی اجرای قانون» برگزار شد، مقابله با «فعالیت‌های غیرقانونی حزب‌الله» بوده است. گروه هماهنگی اجرای قانون در سال ۲۰۱۴ زیر نظارت آمریکا برای مقابله با حزب‌الله تشکیل شد.

این نشست روزهای ۲۹ و ۳۰ ژوئیه در اروپا برگزار شده و اولین نشست گروه مذکور از زمان روی کار آمدن «جو بایدن» به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده بوده است.

منابع مطلع به پایگاه آکسیوس گفته‌ بودند مقام‌های بحرین، اسرائیل، کویت، قطر، عربستان سعودی، امارات و بسیاری از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در این نشست حضور داشته‌اند.

اقدامات آمریکا علیه حزب‌الله تا کنون نتیجه معکوس داده و محبوبیت این گروه در لبنان افزایش یافته است.

پربیننده ترین خبرها