تنها راه گریز آمریکایی ها از موشک های مقاومت، ترک خاک سوریه است

تنها راه گریز آمریکایی ها از موشک های مقاومت، ترک خاک سوریه است
پنج‌شنبه 31 شهريور 1401 - 10:28

از ابتدای سال جاری تعداد موشک های مقاومت که پایگاه های آمریکایی در سوریه را هدف گرفتند، از حد شمارش خارج است. این حملات موشکی دروغپردازی های آمریکایی‌ها درخصوص مبارزه با تروریست های داعش را برملا کردند؛ این ادعای دروغین فقط سرپوشی برای سرقت نفت سوریه است.

العالم ـ تحلیل روز

آرامش طولانی مدت در اطراف پایگاه های امریکایی در حومه دیرالزور و حسکه برقرار نمی شود؛ تنش ها رو به افزایش است. نیروهای آمریکایی مناطق غیرنظامی را هدف می گیرند و نیروهای مقاومت مردمی این حملات را پاسخ می دهند.

آژیرهای خطر در پایگاه های العمر و کونیکو اغلب اوقات به صورت همزمان به صدا در می آیند. هدف گرفتن این پایگاه ها پیام های متعددی به نظامیان آمریکایی ارسال می کنند و به آنها می گویند که هیچ راه گریزی از این موشک ها وجود ندارد مگر آنکه خاک سوریه را ترک کنند.

از ابتدای سال جاری عملیات بمباران پایگاه های آمریکایی افزایش یافته است و به التنف و حسکه نیز کشیده شده است. این امر سبب گشت تا آمریکایی ها سامانه های ضد پهپاد در اطراف التنف نصب کنند و بالون های نظارت و کنترل در آسمان حسکه پرتاب کنند.

آمریکایی ها همچنین نیروهای بیشتری در پایگاه العمر و کونیکو مستقر کردند تا از حملات نیروهای مقاومت جلوگیری کنند و قواعد درگیری جدیدی را تحمیل کنند؛ اما تمام اقدامات آنها بی فایده بود؛ در ماه آگوست بیش از ۵ حمله موشکی به پایگاه العمر ثبت شد. این حملات در ماه سپتامبر نیز ادامه یافت و در همین ماه ۳ حمله موشکی دیگر رخ داد. ‍‍‍‍

تحولات اخیر در حومه دیرالزور سناریوهای آتی در کل منطقه را ترسیم می کند. بویژه که آمریکا پایگاه خود را درمهمترین میدان نفتی سوریه مستقر کرده است؛ این پایگاه از مهمترین پایگاه های اشغالگران آمریکایی در سوریه به شمار می آید؛ زیرا دارای مرکز عملیات و کنترل و یک فرودگاه و ۱۲ بالگرد جنگی و شماری پهپاد و هواپیماهای جاسوسی است.

این پایگاه به دلیل برخورداری از سیستم های شنود از مهمترین و اصلی ترین مراکز کنترل و نظارت به شمار می آید. توان این سیستم ها تا المیادین و القوریه و العشاره وموحسن می رسد. پایگاه یاد شده از جنوب به پایگاه آمریکایی المشاده متصل است تا مناطق البوکمال و گذرگاه مرزی را تحت کنترل داشته باشد.

تعدادی از نیروهای فرانسوی و انگلیسی نیز در این پایگاه مستقر هستند و با ورود صدها کامیون حامل مواد لوجستیکی و سلاح و مهمات، محدوده این پایگاه نیز وسعت یافت. خطرناکترین مساله در خصوص این پایگاه، وجود زندانی است که دهها تن از عناصر داعش در آن زندانی هستند و مرتبا دهها نفر از تروریست ها در الشدادی و حسکه به آن منتقل می شوند. آمریکایی ها این تروریستها را در بادیه سوریه رها می کنند تا با ارتش سوریه ومتحدانش مقابله کنند. این امر چرایی اهمیت این پایگاه برای اشغالگران آمریکایی را تبیین و تفسیر می کند.

میدان نفتی العمر وتولیدات انبوه نفت خام در این میدان تمام ادعاهای دروغین امریکایی ها درخصوص مبارزه با داعش را برملا می کند. مبارزه با داعش شعاری است که آمریکایی ها در تمام پایگاه های خود که فقط در کنار میدان های نفت و گاز سوریه تاسیس شده اند؛ سر می دهند.

درواقع آنچه که رخ می دهد دزدی در روز روشن است. افزایش حملات علیه پایگاه های آمریکایی و اخراج این نیروهای اشغالگر از تمام خاک سوریه یک وظیفه ملی است و با توجه به محاصره اقتصادی گسترده علیه سوریه، می بایست تمام میدان های نفتی کشور به دولت سوریه باز گردانده شود و باید مهمترین پایگاه هایی که حامی و پشتیبان داعش هستند؛ هدف گرفته شوند و فعالیت تمام گروه های مسلح در بادیه سوریه متوقف گردد.

عملیات بمباران پایگاه های آمریکایی و بویژه پایگاه العمر هدف سیاسی و نظامی خود را محقق کرده است. در واقع این عملیات نقطه عطفی در قواعد درگیری به شمار می آیند؛ زیرا معادلات جدیدی را ترسیم می کنند که نتیجه آن خروج آمریکایی ها از خاک سوریه خواهد بود، اما مطمئنا این عملیات تحولی در این مواجهه و رویارویی ایجاد خواهد کرد و روندی را ترسیم خواهد کرد که نه تنها قواعد درگیری را شکلی دوباره خواهد بخشید، بلکه مختصات رویارویی را نیز سازماندهی خواهد کرد و ممکن است محدوده جبهه ها نیز گسترش یابد.

پربیننده ترین خبرها