هدیه ویژه رئیس جمهور به دبیرکل سازمان ملل

هدیه ویژه رئیس جمهور به دبیرکل سازمان ملل
جمعه 1 مهر 1401 - 13:08

رئیس‌جمهور شب گذشته در دیدار با آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد کتاب بوستان سعدی و کتابی از مجموعه اسناد خلیج فارس یعنی ترکیبی از فرهنگ و تاریخ ایران را به وی اهدا کرد.

العالم - آمریکا

آیت الله سید ابراهیم رئیسی شب گذشته به وقت تهران در آخرین روز از سفر به نیویورک با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس جمهور کشورمان در دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با تأکید بر اهمیت جایگاه این سازمان در نقش دادن به ملتها برای حل مسائل خود و جلوگیری از دخالت بیگانگان در امور داخلی آنها، گفت: سازمان ملل باید به معنی واقعی سازمان ملتها باشد نه سازمان قدرتها.

رئیسی، جمهوری اسلامی ایران را دوست روزهای سخت برای همسایگان خود خواند و با اشاره به اقدامات انسان‌دوستانه ایران در پناه دادن به مهاجران افغانستانی و همچنین مبارزه جدی با تروریسم به‌عنوان خطری بزرگ برای منطقه و جهان، گفت: در مقابل، رهاورد ناتو و آمریکا در منطقه ما جنگ، ویرانی، اشغالگری و کشتار بوده است.

رئیس‌جمهور با اشاره به بحران‌های جاری در برخی از کشورهای منطقه، راه‌حل همه آنها را شکل‌گیری گفت‌وگوهای ملی بدون دخالت خارجی دانست و افزود: ضروری است سازمان ملل نقش‌آفرینی جدی‌تری در مقابل رفتارهای یکجانبه‌گرایانه از خود نشان دهد.

رئیسی با تأکید بر حمایت ایران ازگفت‌وگوهای منطقه‌ای برای حل مسائل فیمابین کشورها، خطاب به دبیرکل سازمان ملل گفت: در صورت اجرای حق و عدالت از این جایگاه، نام بزرگی از شما در تاریخ این سازمان جهانی باقی خواهد ماند.

در این دیدار دبیرکل سازمان ملل نیز با قدردانی از اقدامات مستمر جمهوری اسلامی ایران در پناه دادن به مهاجران افغانستانی، نقش ایران در آتش‌بس یمن را ستودنی خواند و گفت: خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اقدامی غیرسازنده و بسیار ناراحت کننده بود.

آنتونیو گوترش ابتکار ایران در ایجاد قالبی برای گفت‌وگوهای منطقه‌ای را سازنده و مورد حمایت سازمان ملل دانست و با تأیید مواضع جمهوری اسلامی ایران در موضوع حقوق بشر گفت: حقوق بشر نباید به‌عنوان ابزار و دستاویز جنگ علیه کشورها بکارگیری شود.

رئیس‌جمهور کشورمان پس از این دیدار دفتر یادبود سازمان ملل را امضا و در پایان با اهدای کتاب بوستان شیخ اجل سعدی و کتابی از مجموعه اسناد خلیج فارس به وی، فرهنگ و هنر و تمدن و تاریخ غنی ایران را یادآوری کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی پس از شرکت و سخنرانی در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، شرکت و سخنرانی در اجلاس تحول آموزش در سازمان یونسکو، دیدار با برخی رهبران ادیان، دیدار با متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا، دیدار با مدیران ارشد رسانه‌های آمریکایی، برگزاری نشست مطبوعاتی و دیدار با ایرانیان مقیم این کشور ساعاتی قبل نیویورک را به مقصد تهران ترک کرد.

رئیس جمهور در این سفر همچنین با رئیس جمهور فرانسه، رئیس جمهور بولیوی، نخست وزیر پاکستان، نخست وزیر عراق، رئیس جمهور سوئیس، نخست وزیر لبنان، نخست وزیر ژاپن، رئیس جمهور فنلاند، رئیس جمهور صربستان، نخست وزیر ارمنستان، رئیس جمهور زیمبابوه و دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفتگو کرد.

سفر رئیسی به نیویورک در ادامه تلاش‌ها برای تحقق «نظم عادلانه بین‌المللی از طریق چندجانبه‌گرایی اقتصادی» انجام شد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی

پربیننده ترین خبرها