برای رضایت جریان صدر؛

الخزعلی: چارچوب هماهنگی مخالفتی با تغییر نامزد نخست‌وزیری و انتخابات ندارد

الخزعلی: چارچوب هماهنگی مخالفتی با تغییر نامزد نخست‌وزیری و انتخابات ندارد
شنبه 2 مهر 1401 - 08:29

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق تصریح کرد که چارچوب هماهنگی برای رضایت جریان صدر و حل بحران سیاسی کشور، پذیرای هر مطالبه‌ منطقی است.

العالم - عراق
«قیس الخزعلی» دبیرکل عصائب اهل الحق عراق، در گفت‌‌وگو با یک شبکه تلویزیونی عراقی تصریح کرد که کلیه نیروهای حاضر در کمیته هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی)، برای رضایت برادران در جریان صدر هستند و تعیین تاریخ آن به ارزیابی مسائل فنی مورد نیاز در کمیساریای انتخابات، بستگی دارد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وی در این برنامه تصریح کرد: عراق یک کشور است و وجود این کشور مستلزم یک فرآیند سیاسی است که طی آن دولت با حضور پارلمان تشکیل شود و چارچوب هماهنگی برای پایان دادن به بحران سیاسی، پیش از این نیز پذیرای راه‌حل‌های پیشنهادی بود.

دبیرکل عصائب اهل الحق عراق افزود: یک اختلاف سیاسی شناخته شده وجود دارد و ما برای عبور از این اختلافات برای تشکیل دولتی که از فراوانی مالی برای ارائه خدمات به مردم بهره‌مند شود، تلاش کردیم. نمی‌توان زمان را به عقب برگرداند تا نمایندگان فراکسیون صدر به پارلمان بازگردند و هیچ کاری جز برگزاری انتخابات زودهنگام وجود ندارد. من معتقدم که راه حل برگزاری این انتخابات است و همه نیروهای چارچوب هماهنگی برای رضایت برادران در جریان صدر با آن موافقند.

الخزعلی در عین حال گفت: چارچوب هماهنگی آمادگی دارد که جریان صدر به میزان فراکسیون خود در پارلمان که استعفا کرده، در دولت مشارکت داشته باشد، اما اگر جریان بخواهد که به پارلمان بازگردد، انتخابات زودهنگام باید برگزار شود. اما اگر بخواهد در دولت شرکت کند، چارچوب از آن استقبال می‌کند و آماده است که نیمی از حق شیعیان را به جریان صدر بدهد.

وی در خصوص پیشنهاد تغییر نامزد پیشنهادی چارچوب هماهنگی برای تصدی پست نخست‌وزیری نیز گفت که معتقد است، «محمد شیاع السودانی» آماده انصراف از نامزدی برای نخست‌وزیری است البته اگر راه‌حل بحران سیاسی موجود، این انصراف باشد.

الخزعلی افزود: هرچه را که جریان [صدر] بخواهد، از سوی چارچوب هماهنگی برای بررسی با پاسخ مثبت مواجه می‌شود و چارچوب هماهنگی پذیرای جریان صدر است و برای غلبه بر بحران سیاسی به آن پاسخ مثبت می‌دهد.

دبیرکل عصائب اهل الحق در ادامه درخصوص احتمال نخست‌وزیری مجدد «مصطفی الکاظمی»با اشاره به این‌که چارچوب هماهنگی مخالف به حاشیه راندن دیگر گروه‌ها است و آماده تعامل با هر مطالبه منطقی برای حل بحران جاری در کشور است، تاکید کرد که از نظر چارچوب هماهنگی نخست وزیر کنونی عراق فرصت نخست وزیری مجدد را ندارد.

عراق پس از برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی (علیه السلام)، تحرکات سیاسی برای تشکیل دولت جدید را آغاز کرد.

جریان صدر در ماه اخیر با اشغال ساختمان پارلمان به دست طرفداران خود، مانع تشکیل جلسات جهت تداوم روند سیاسی بعد از انتخابات و در نتیجه تشکیل دولت جدید شد. هرچند که رهبر جریان صدر ادعا کرد که برای همیشه از سیاست کناره‌گیری کرده، اما عملا هنوز در صحنه سیاسی این کشور حضور دارد و موضع می‌گیرد. برخی منابع رسانه‌ای و سیاسی عراقی چند روز پیش اعلام کردند که یک هیأت شامل گروه‌های سیاسی مختلف به ریاست «هادی العامری» آماده دیدار با سید مقتدی الصدر و ارائه یک طرح ابتکاری جدید شده است.

شبکه عربی اسکای نیوز هم از نشانه‌های مثبت سران جریان صدر در خصوص این طرح ابتکاری به شرط تحقق همه خواسته‌های سید مقتدی الصدر خبر داد و مدعی شد: «لغو نامزدی محمد شیاع السودانی برای نخست‌وزیری و معرفی نامزدی که اعتماد صدری‌ها را جلب کند یا حتی تمدید نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی، نیز روی میز گفت‌وگو قرار دارد، البته اگر الصدر این شرط را طرح کند».

در ادامه این گزارش آمد بود: «الصدر یقین پیدا کرده که اجرای پروژه‌اش یعنی تشکیل دولت اکثریت ملی در این دور انتخاباتی امکان‌پذیر نیست، لذا معتقد است که باید پس از برگزاری انتخابات جدید برای آن تلاش کند. در چنین فضایی نیروهای سنی و کُرد مخالفتی با هیچ نامزد شیعی مورد توافق چارچوب هماهنگی و جریان صدر ندارند».

به گزارش فارس، پس از انتشار این اخبار، حزب دموکرات کردستان عراق به ریاست «مسعود بارزانی»، خبر داد که«سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر موافقت کرده است با هیأت سه‌جانبه تشکیل شده از سوی گروه‌های سیاسی عراق شامل «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح، «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق دیدار کند.

پربیننده ترین خبرها