خبرنگار العالم گزارش داد؛

عراق در مسیر خروج از بحران سیاسی + فیلم

چهارشنبه 30 شهريور 1401 - 11:13

چارچوب هماهنگی شیعه به طور واضح و صریح جلساتی را با موضوع انتخاب رئیس جمهور و نخست وزیر برگزار می کند.

العالم - عراق

محمد شیاع السودانی، نامزد چهار چوب هماهنگی با نمایندگان فراکسیون های مختلف در مجلس تشکیل جلسه داد و موضوع این جلسه بررسی برنامه های آینده دولت است.

وی پس از این جلسه با انتشار توییتی اعلام کرد که این جلسه با شرکت فراکسیون های مختلف به منظور تبادل آرا و پیشنهادات درباره خط مشی کلی دولت و نوع روابط بین پارلمان و دولت آینده تشکیل شده است.

هادی العصامی، تحلیلگر مسائل سیاسی به خبرنگار العالم گفت: "مدعی اصلی فرآیند سیاسی جریان صدری بود که بیش از 70 کرسی پارلمان را در اختیار دارد اما خروج او از صحنه سیاست و استعفای نمایندگان این جنبش از پارلمان، باعث شد چارچوب هماهنگی در خط مقدم فرآیند سیاسی کشور قرار بگیرد ".

رهبران سیاسی عراق می کوشند از هر گونه درگیری و کشمکش احتمالی در صورت تأیید نامزد چارچوب هماهنگی جلوگیری کنند. این رهبران شامل هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح، محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان و نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق به زودی در منزل مقتدا صدر در نجف اشرف با وی دیدار خواهند کرد. تحلیل اوضاع موجود نشان می دهد که صدر با اینکه از پارلمان خارج شده است اما همچنان بدون موافقت او دولت نمی تواند به کار خود ادامه دهد و یکی از تضمین هایی که چارچوب هماهنگی باید به جریان صدر بدهد این است که دوره نخست وزیری السودانی موقت و مقدمه انتخابات زودهنگام است.

علی الصاحب، تحلیل گر سیاسی می گوید: "همه گروه های عراقی خواستار برون رفت از بحران موجود هستند اما بدون تماس با طرف های دیگر. العامری و هیئتی از طرف کردی در الحنانه با یکدیگر مذاکره خواهند کرد و ممکن است با پایان دادن به مناقشات، دولتی با مشارکت چهارچوب هماهنگی و جریان صدر تشکیل شود. مهم این است که همه گروه ها با تشکیل چنین دولتی موافقت کنند. در آن صورت انتخابات جدید برگزار خواهد شد."

اوضاع سیاسی کنونی عراق به شدت بحرانی است و به طور بی سابقه ای به بن بست رسیده است به طوری که بیش از 300 روز از انتخابات می گذرد اما هنوز کابینه جدید تشکیل نشده است. پیش از این مقتدا صدر پیشنهاد ابقای مصطفی الکاظمی را در سمت نخست وزیری و برهم صالح به عنوان رئیس جمهور تا زمان انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات مطرح کرده بود که این موضوع با قانون اساسی عراق مغایرت داشت.

پربیننده ترین خبرها