سد سازی ترکیه؛"دجله" و "فرات" با مرگ دست و پنجه نرم می کنند!

سد سازی ترکیه؛
شنبه 2 مهر 1401 - 10:10

کارشناسان بار دیگر بر فاجعه ای که در انتظار دو رودخانه دجله و فرات است، هشدار داده و تاکید کرده اند که این فاجعه ناشی از سدسازی در سرچشمه های این رودها در ترکیه و پیش از رسیدن آنها به سوریه و عراق است که می تواند به پیامدهای زیست محیطی ناخوشایندی برای منطقه منجر شود.

العالم-در گوشی

عبدالله حیدر الموسوی مدیر پروژه های باتلاق ها و تالاب ها در استان ذی قار عراق در گفتگو با آژانس خبری العراقیه در این باره گفته به دلیل رعایت نشدن حقابه عراق در رودها دجله و فرات از سوی کشورهای همسایه و همچنین کاهش بارندگی ها، طی سه سال اخیر عراق با کمبود منابع آبی مواجه شده است.

دولت ترکیه دو رودخانه دجله و فرات را به دلیل سرچشمه گرفتن در خاک این کشور، رودخانه هایی ملی می داند و معتقد است که بین المللی نیستند.

گفتنی است که سدسازی ترکیه و تولید انرژی برق آبی از دو رودخانه مذکور، منجر به کاهش 80 درصدی ورود آب به عراق و 40 درصدی ورود آن به سوریه شده است. دولت های این دو کشور ترکیه را به احتکار آب متهم کرده اند.

سازمان ملل و برخی سازمان های غیر دولتی نیز در ژوئن گذشته نسبت به کاهش آب و چالش های پیش روی کشاورزی و امنیت غذایی در عراق هشدار دادند که به مهاجرت بیشتر مردم از روستاها به شهرها منجر می شود.

به گزارش سازمان بین المللی مهاجرت، از مارس 2022 بیش از 3300 خانواده به دلایل آب و هوایی در 10 منطقه مرکزی و جنوبی عراق آواره شده اند.

پربیننده ترین خبرها