عضو دوما؛ هشتم مهر مناطق جدیدی به روسیه ملحق می‌شود

عضو دوما؛ هشتم مهر مناطق جدیدی به روسیه ملحق می‌شود
يکشنبه 3 مهر 1401 - 10:34

همزمان با ادامه همه‌پرسی الحاق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه، یک عضو مجلس دوما تاریخ احتمالی رسمی شدن الحاق این مناطق به روسیه را اعلام کر

العالم - اروپا

به رغم هشدارهای اوکراین و متحدان غربی این کشور به مسکو درباره همه پرسی الحاق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه، قانونگذار روس از احتمال نهایی شدن پیوستن این مناطق در روز هشتم مهر خبر داد.

«یاروسلاو نیلوف» عضو مجلس دولتی دومای روسیه خبر داد که الحاق دونتسک، لوهانسک و همچنین مناطق خرسون و زاپوریژیا به روسیه ممکن است در تاریخ ۳۰ سپتامبر (هشتم مهر) انجام شود.

این قانونگذار روس در مصاحبه به خبرگزاری تاس اعلام کرد، با در نظر گرفتن نتایج اولیه همه پرسی و آمادگی روسیه برای به رسمیت شناختن آنها، الحاق این سرزمین‌ها به روسیه احتمالا در ۳۰ سپتامبر انجام می‌شود.

معاون فراکسیون حزب لیبرال دموکرات روسیه در مجلس دوما گفت که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ممکن است ۳۰ سپتامبر در این روند شرکت کند. این نماینده مجلس دوما البته گفت: «نمی‌دانم که او این کار را می‌کند یا نه، اما به احتمال زیاد این کار را خواهد کرد».

به گفته این قانونگذار روس، هنوز به اعضای مجلس دومای دولتی در مورد چنین مواردی اطلاعی داده نشده اما «به سناتورها گفته شده است که سه بار تست PCR (کرونا) را بگذرانند تا بتوانند ۳۰ سپتامبر در یک رویداد مهم شرکت کنند».

اظهارنظر این نماینده دوما در شرایطی مطرح شده که همه پرسی الحاق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به روسیه از روز جمعه هفته گذشته آغاز شده و تا ۲۷ سپتامبر (پنجم مهر) ادامه خواهد داشت.

از سوی دیگر، «سوتلانا کرسانووا» رئیس دفتر کمیسیون مرکزی انتخابات «جمهوری خلق لوهانسک» در روسیه اطلاعاتی درباره روند همه پرسی در این منطقه ارائه داد.

وی گفت که بیش از ۱۱۰۰۰۰ شهروند «جمهوری خلق لوهانسک» طی دو روز گذشته در شعبه‌های رای گیری در روسیه در همه پرسی پیوستن به روسیه رای داده‌اند.

رسانه‌های روسیه از قبیل «تاس» گزارش دادند: «به دلایل امنیتی، از مردم در چهار منطقه (لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا) دعوت می‌شود تا در نزدیکی منازلشان رای بدهند و نه در مراکز رای‌گیری».

همزمان با آغاز همه پرسی در این مناطق، مقام‌های روسیه به اوکراین و حامیانش درباره عزم مسکو برای حفاظت از این مناطق بعد از پیوستن به روسیه هشدار داده‌اند.

بر همین اساس، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه هشدار داد، پس از همه‌پرسی الحاق دونباس، خرسون و زاپوریژیا اوکراین به روسیه، مسکو هر گونه حمله به این مناطق را حمله به سرزمین خود تلقی می‌کند.

وی همچنین اعلام کرد، به محض اینکه در همه پرسی به الحاق این مناطق به روسیه رای داده شود، قانون اساسی روسیه در این مناطق اجرایی خواهد شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها