آنکارا: کنار آمدن با تحریم همسایگان آسان نیست

آنکارا: کنار آمدن با تحریم همسایگان آسان نیست
يکشنبه 3 مهر 1401 - 21:56

وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه در سخنانی گفت که کنار آمدن با تحریم همسایگان این کشور به خصوص که این تحریم‌ها بین‌المللی نبوده، کار آسانی نیست.

العالم - ترکیه

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه گفت که در دوره مبهمی قرار داریم و سال‌های صلح کم خواهند بود.

وی در ادامه سخنانش گفت: «در حال حاضر رقابتی میان کسانی که خواستار باقی ماندن ساختار کنونی جهان و کسانی که خواستار جهان چند قطبی بوده، وجود دارد».

وزیر امور خارجه ترکیه اضافه کرد: «60 درصد از درگیری‌های جهان در اطراف ترکیه قرار داشته به همین دلیل نیازمند دیپلماسی پیشگیرانه برای کاهش پیامدهای چنین درگیری‌هایی هستیم».

چاووش اوغلو گفت: «برخی فعالیت‌های دیپلماتیک پیشگیرانه ترکیه را به عنوان یک چالش می‌نگرند».

وی در ادامه گفت: «کنار آمدن با تحریم همسایگان‌مان به خصوص که این تحریم‌ها بین‌المللی نبوده، آسان نیست زیرا ترکیه بیشترین هزینه را در این زمینه خواهد پرداخت و نمی‌توانیم به عنوان میانجی‌ به ایفای نقش بپردازیم».

وزیر امور خارجه ترکیه درباره روابط این کشور با رژیم صهیونیستی گفت: «ما واقع‌بین بوده و باید عملگرا باشیم و خود را با تغییرات منطقه تطبیق دهیم. عادی سازی روابط با اسرائیل، عربستان سعودی، امارات، مصر و ارمنستان نمونه‌هایی از این موارد هستند».

چاووش اوغلو گفت: «از دیدگاه ترکیه، به کار گیری یک گروه تروریستی برای مبارزه با یک گروه تروریستی دیگرغیرقابل قبول است».

وی افزود: «برخی گروه‌های فشار در واشنگتن بر روابط آنکارا با آمریکا تاثیر می‌گذارند».

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «نحوه رفتار واشنگتن با هند در خصوص خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 روسیه در مقایسه با رفتاری که با ما داشته، متفاوت است».

فارس

پربیننده ترین خبرها