نبیه بری: انتخاب رئیس جمهور جدید در موعد مقرر فراتر از ضرورت است

نبیه بری: انتخاب رئیس جمهور جدید در موعد مقرر فراتر از ضرورت است
دوشنبه 4 مهر 1401 - 11:57

رئیس پارلمان لبنان با ابراز امیدواری برای تشکیل دولت جدید در این کشور تاکید کرد که انتخاب رئیس جمهور در شرایط فعلی فراتر از ضرورت است.

العالم - لبنان

«نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده سیاسی این کشور اعلام کرد که در حال حاضر انتخاب رئیس جمهور جدید اهمیت بالایی دارد و باید یک جانشین برای آقای میشل عون معرفی گردد. همچنین دولت نیز باید به گونه‌ای تشکیل شود که وارد هرج و مرج قانون اساسی نشویم.

وی در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد، انتخاب رئیس جمهور باید در موعد مقرر و مهلتی که قانون اساسی تعیین کرده انجام بگیرد. انتخاب رئیس جمهور جدید فراتر از یک ضرورت برای کشور است، زیرا طرف‌هایی هستند که برای وقوع خلاء ریاست جمهوری در لبنان شرط‌بندی می‌کنند.

رئیس پارلمان لبنان تصریح کرد، تشکیل دولت، امروز بهتر از فرداست. اما نمی‌توان پیش‌بینی کرد که نتیجه دیدار آینده میشل عون و «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت چه می‌شود. اکنون منتظر نتیجه این دیدار بعد از بازگشت میقاتی از نیویورک هستیم و باید ببینیم چشم‌اندازی برای تشکیل دولت دیده می‌شود یا اینکه همه چیز در لحظه آخر به بن‌بست می‌رسد. تشکیل دولت می‌تواند همه بهانه‌ها برای کشاندن کشور به هرج و مرج را از بین ببرد.

محافل سیاسی لبنان نیز در این زمینه گزارش دادند که حزب‌الله همچنان در خط حل اختلافات میان عون و میقاتی برای تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور جدید حرکت می‌کند.

این محافل تاکید کردند، حزب‌الله از حدود دو هفته قبل به شکل جدی برای حل پرونده سیاسی لبنان تلاش می‌کند که همین امر منجر به فعال‌سازی کانال‌های ارتباطی برای تشکیل دولت و انتخاب رئیس جمهور جدید شده و شاید بتوان پیش‌بینی کرد که دولت در زمانی نزدیک تشکیل گردد.

در این زمینه «حسن فضل‌الله» عضو فراکسیون وفاداری به مقاومت در پارلمان لبنان اعلام کرد که کشور به دولتی با اختیارات کامل نیاز دارد و تلاش‌ها و اقدامات زیادی در راستای تشکیل این دولت صورت گرفته است. برخی جزئیات نیز در این پرونده باقی مانده که با تفاهم میان رئیس جمهور و نخست‌وزیر مکلف قابل حل است و از آنها می‌خواهیم که با توافق با یکدیگر از جزئیات ساده صرف نظر کنند تا در نهایت دولتی با اختیارات کامل تشکیل گردد.

وی تاکید کرد، همه لبنانی‌ها به دنبال همگرایی و گفتگو هستند تا رئیس جمهور طبق اراده ملی و به دور از مداخلات سفارتخانه‌ها و دیکته‌های آنها انتخاب گردد. ما رئیس جمهوری می‌خواهیم که به حاکمیت کشور پایبند بوده و از آن دفاع می‌کند و دغدغه حل بحران‌های کشور و حمایت از منافع ملی را دارد.

دوره ریاست جمهوری میشل عون در تاریخ 31 اکتبر به پایان می‌رسد اما هنوز اقدام جدی برای معرفی نامزد رسمی ریاست جمهوری آینده این کشور انجام نشده است. بر همین اساس احزاب لبنانی از جمله حزب‌الله در تلاشند دولت جدید هرچه سریعتر تشکیل شود تا در صورت وقوع خلاء ریاست جمهوری بتواند موقتا اختیارات رئیس جمهور را بر عهده بگیرد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها