پاشینیان: جمهوری آذربایجان باید نیروهایش را از خاک ارمنستان خارج کند

پاشینیان: جمهوری آذربایجان باید نیروهایش را از خاک ارمنستان خارج کند
سه شنبه 5 مهر 1401 - 11:43

نخست‌وزیر ارمنستان گفت نیروهای جمهوری آذربایجان باید از خاک ارمنستان به مواضع اولیه خود عقب‌نشینی کنند.

العالم - اروپا

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان دوشنبه (۲۶ سپتامبر) در کنفرانس خبری مشترک با «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس گفت نیروهای جمهوری آذربایجان باید از خاک ارمنستان به مواضع اولیه خود عقب‌نشینی کنند.

به نوشته خبرگزاری «تاس» روسیه، وی افزود: فرانسه رئیس کنونی شورای امنیت سازمان ملل است و دستورکارش با حمایت رئیس‌جمهور ماکرون شامل موضوع تجاوز (جمهوری) آذربایجان علیه ارمنستان می‌شود. در نتیجه تجاوز ۱۲ مه ۲۰۲۱ و ۱۳ سپتامبر ۲۰۲۲، (جمهوری) آذربایجان سرزمین‌های مستقل ارمنستان را اشغال کرده است.

پاشینیان در ادامه گفت: مایلم تاکید کنم موضع ما قطعاً روشن است. نیروهای آذربایجانی باید از خاک ارمنستان خارج شوند.

رئیس‌جمهور فرانسه شامگاه دوشنبه پیش از دیدار با نخست‌وزیر ارمنستان در کاخ الیزه در پاریس اظهار داشت که گفت‌وگو بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید دوباره از سر گرفته شود.

نیکول پاشینیان هم پس از دیدار با ماکرون در توییتی نوشت: اطلاعات دقیقی از پیامدهای تجاوز نیروهای جمهوری آذربایجان ارائه کردم. ما به اقداماتی برای تنش زدایی و جلوگیری از هرگونه تجاوز احتمالی نیروهای جمهوری آذربایجان اشاره کردیم.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان جمعه یکدیگر را به نقض آتش‌بس شکننده بین دو کشور متهم کردند. دور تازه درگیری بین ایروان و باکو دو روز طول کشید. وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ارتش این کشور طی درگیری‌های ۱۲ تا ۱۴ سپتامبر (۲۱ تا ۲۳ شهریور) با ارمنستان، ۷۹ کشته و ۲۸۲ مجروح داده است. نخست‌وزیر ارمنستان نیز گفت که دستکم ۱۳۵ نظامی ارمنستانی در درگیری‌های مرزی با جمهوری آذربایجان کشته شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها