قطر خدمت سربازی غیرنظامیان را برای تضمین امنیت جام جهانی اجباری کرد

قطر خدمت سربازی غیرنظامیان را برای تضمین امنیت جام جهانی اجباری کرد
سه شنبه 5 مهر 1401 - 14:45

منابع خبری از اجباری شدن خدمت سربازی برای غیرنظامیان قطری در راستای تامین امنیت رقابت های جام جهانی پیش رو خبر داده اند.

العالم - آسیا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، به گفته یک منبع و اسنادی که رویترز مشاهده کرده است، قطر صدها غیرنظامی، از جمله دیپلمات‌هایی را که از خارج از کشور احضار شده‌اند، برای خدمت اجباری در پست‌های بازرسی امنیتی در ورزشگاه‌های میزبان جام جهانی فراخوانده است.
اعزام سربازان وظیفه، که برخی از آنها معمولاً خدمت ملی را به تعویق می اندازند زیرا کار آنها حیاتی تلقی می شود، نمایانگر چالش لجستیکی است که این کشور کوچک عربی خلیج فارس، میزبان یکی از بزرگترین مسابقات ورزشی جهان، با آن مواجه است.
بر اساس اسنادی که رویترز مشاهده کرده است، سربازان وظیفه برای مدیریت صف های هواداران در ورزشگاه‌ها، هواداران سرخورده و کشف کالاهای قاچاق مانند نوشیذدنی‌های الکلی، مواد مخدر یا سلاح های پنهان شده در آستر کت یا حتی زیر لباس آموزش می بینند.
قطر 2.8 میلیون نفر جمعیت دارد - که به سختی 380 هزار نفر از آن اتباع قطری هستند - و انتظار می رود هجوم بی سابقه 1.2 میلیون بازدید کننده برای این مسابقات را نیز در پیش رو داشته باشد. این کشور پیشتر با ترکیه قراردادی منعقد کرده است که آنکارا بر مبنای آن 3 هزار پلیس ضدشورش را برای حضور در قطر تأمین خواهد کرد.
طبق اسنادی که رویترز مشاهده کرده است، در اوایل سپتامبر (اواسط شهریور) - کمتر از سه ماه پیش از آغاز این مسابقات 29 روزه - به غیرنظامیان قطری دستور داده شد تا برای انجام وظیفه پیش از سحر در کمپ خدمات ملی در شمال دوحه، پایتخت، حاضر شوند.
این منبع می گوید به غیرنظامیان گفته شد برای کمک به برگزاری جام جهانی فراخوانده شده اند و این «وظیفه میهنی» آنهاست که چنین کاری را انجام دهند. این منبع گفت: «بیشتر مردم آنجا هستند زیرا باید در آنجا باشند - آنها نمی خواهند دچار دردسر شوند.»
به گفته این منبع که به طور مستقیم از طرح و مفاد آموزشی قطر اطلاع دارد، برخی از داوطلبان نیز در کنار نیروی وظیفه آموزش می بینند.
وقتی از یکی از مقامات دولتی قطر در این خصوص پرسیده شد، او در بیانیه‌ای گفت که برنامه خدمات ملی قطر در طول جام جهانی به روال عادی خود ادامه خواهد داشت.
در این بیانیه آمده است: «سربازان در طول مسابقات به عنوان بخشی از برنامه منظم، مانند هر سال در رویدادهای عمومی مهم، مانند جشن های روز ملی، حمایت بیشتری ارائه خواهند کرد.»
از سال 2014، مردان قطری بین 18 تا 35 سال به عنوان بخشی از خدمت ملی اجباری، ارائه شده توسط امیر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، دست‌کم چهار ماه در ارتش آموزش دیده اند. فرار از انجام وظیفه می تواند یک سال حبس و جریمه‌ای نقدی معادل 50 هزار ریال قطر (13 هزار و 700 دلار) داشته باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها