واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به فوت القرضاوی

واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به فوت القرضاوی
سه شنبه 5 مهر 1401 - 23:03

شیخ یوسف القرضاوی روحانی معروف مصری که مقیم دوحه بود، روز گذشته بعد از تحمل یک دوره بیماری، در سن ۹۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

العالمداغ های اجتماعی

القرضاوی متولد ۹ سپتامبر۱۹۲۶ در روستای صفط تراب مرکز «محله بزرگ» در استان الغربیه در مصر است.

وی در دانشکده اصول دین در دانشگاه الازهر مصر تحصیل کرد و در سال ۱۹۷۳ مدرک دکترا گرفت.

القرضاوی که تابعیت قطری داشت، وابسته به گروه اخوان المسلمین بوده و از رهبران معروف این گروه بود و تئوریسین اصلی این گروه محسوب می شود و بارها به وی سمت مرشد و رهبر گروه پیشنهاد شد ولی مخالفت کرد.

زندگی القرضاوی دارای فراز و نشیب های بسیار بوده و وابستگی وی به اخوان المسلمین و خارج شدن از این گروه و سپس بازگشت به گروه بعد از پیروزی انقلاب مصر، حرف و حدیث های زیاد ایجاد کرد.

وی در بازه زمانی خواهان نزدیکی میان اهل تسنن و شیعیان بوده و در یک تغییر موضع ناگهانی، شیعیان، ایران و حزب الله و طرف های نزدیک به آن را مورد هجمه قرار داد.

همچنین موضع وی نیز در قبال جنگ علیه سوریه جنجال آفرین شد و با دعوت به مبارزه تحت عنوان «جهاد» از گروه های مسلح و القاعده و گروه تروریستی جبهه النصره حمایت کرد.

وی از جمله اولین کسانی بود که مرگ محمد مرسی رئیس جمهوری پیشین مصر را تسلیت گفت.

مساله قابل توجه بی توجهی الازهر به فوت القرضاوی بود و سکوت اختیار کرد اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، در تماس تلفنی با خانواده القرضاوی فوت وی را تسلیت گفت.

فعالان و کاربران شبکه های اجتماعی هم از هشتگ یوسف القرضاوی به وفور استفاده کردند و این هشتگ در مصر و برخی کشورهای عربی ترند شد.

عبدالله الشریف نوشت: به رغم تلاش برای مخدوش کردن وجهه وی، القرضاوی یکی از علمای بزرگ باقی خواهد ماند.

اما بسیاری با حمله به القرضاوی ، وی را مسئول ریخته شدن خون بسیاری از افراد بی گناه در کشورهای عربی دانستند.

یاسر حسین نوشت: مفتی ناتو مرد، لعنت خدا به او، قرضاوی صحاب فتوای ترور شیخ بوطی در سوریه بود.

سیما نوشت: القرضاوی همیشه برای ایجاد هرج و مرج و خونریزی در منطقه تلاش می کرد، امیدوارم خداوند او را به انتقام خون مردم مصر، لیبی، سوریه و منطقه که با فتواهای القرضاوی ریخته شد، قصاص کند.

عمر اسماعیل نوشت: چگونه می خواهید به شخصی رحمت بفرستید که قتل علمای مسلمان را حلال و دیگران را به قتل مسلمانان در سوریه، لیبی و بقیه مناطق تحریک اما جهاد در فلسطین را حرام کرد، او مفتی ناتو بود نه مسلمانان.

عماد نوشت: کسی که به ریختن خون مسلمانان فتوا داد، مرد، او که فتوای جهاد در لیبی و سوریه را داد اما فتوای جهاد علیه اسرائیل را نداد و گفت که یهودیان اهل کتاب هستند. مرگ مفتی ناتو تاسف بار نیست، لعنت خدا به او.

محمود محمد نوشت: نباید برای شخصی عزاداری کرد که فتوای قتل مردم و سربازان مصری را صادر کرد، مفتی ناتو به هلاکت رسید.

عبدالرحمن الدمرداش ، القرضاوی را مفتی ناتو و فتنه جو نامید و نوشت: القرضاوی مردم را علیه مصر تحریک کرد و با دعوت به جهاد در سوریه و لیبی عامل حوادث این دو کشور بود.

ابو راکان نوشت: قرضاوی فتوا داده بود که جایز است آمریکایی های مسلمان در ارتش آمریکا برای جنگ در افغانستان داوطلب شوند و از نیروهای مصر خواست از ارتش این کشور جدا شوند.

پربیننده ترین خبرها