دبیرکل سازمان ملل از طرف‌های درگیر در یمن خواست آتش‌بس را تمدید کنند

دبیرکل سازمان ملل از طرف‌های درگیر در یمن خواست آتش‌بس را تمدید کنند
شنبه 9 مهر 1401 - 08:34

دبیرکل سازمان ملل متحد از طرف‌های درگیر در یمن خواست آتش‌بسی را که روز یکشنبه منقضی می‌شود، تمدید کنند.

العالم ـ یمن

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، دبیرکل سازمان ملل متحد قویاً از طرف‌های درگیر در یمن خواست نه تنها آتش‌بسی را که روز یکشنبه منقضی می‌شود تمدید کنند، بلکه آن را گسترش دهند. او گفت به دلیل وجود آتش‌بس، طولانی‌ترین دوره آرامش نسبی از زمان آغاز درگیری در سال 2014 در یمن حاکم بوده است. آنتونیو گوترش افزود طرفین درگیر باید منافع ملی مردم یمن را در اولویت قرار دهند و «صلح را برای خیر انتخاب کنند.»
بیانیه وی پس از هشدار شدید روز سه شنبه هفته گذشته هانس گراندبرگ، نماینده سازمان ملل در امور یمن مبنی بر اینکه خطر بازگشت به جنگ «واقعی است» صادر شد. جنگ داخلی یمن در سال 2014 آغاز شد.
طرفین درگیر، آتش بس دو ماهه با میانجیگری سازمان ملل را در آغاز ماه رمضان در 2 آوریل (13 فروردین) پذیرفتند. این آتش بس دو بار تمدید شده است و گراندبرگ و دبیرکل، طرفین را برای تمدید طولانی تر تحت فشار قرار داده اند.
گوترش در این خصوص گفت: «در طول شش ماه گذشته، طرفین درگیر در یمن با توافق و دو بار تمدید آتش‌بس سراسری که توسط سازمان ملل متحد درباره آن مذاکره شد، گام‌های مهم و جسورانه‌ای به سوی صلح برداشته‌اند.»
با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل روز یکشنبه، گوترش قویاً از طرف‌ها خواست تا مدت و شرایط آتش‌بس را مطابق با پیشنهادی که گراندبرگ ارائه کرده و علنی نشده است، گسترش دهند.

پربیننده ترین خبرها