اولین پیروزی بر اسرائیل بدون استفاده از سلاح

اولین پیروزی بر اسرائیل بدون استفاده از سلاح
سه شنبه 12 مهر 1401 - 22:04

برخی کارشناسان و ناظران بر این باورند که قرارداد تعیین مرزهای دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی اولین پیروزی لبنان و اولین تحمیل اراده اعراب بر اسرائیل است.

العالم نظرکده

پژوهشگران روابط بین‌الملل می‌گویند که قرارداد تعیین مرزهای دریایی میان لبنان و رژیم صهیونیستی اولین توافقنامه در منطقه است که به نفع طرفی غیر از «اسرائیل» منعقد می‌شود

آنها معتقدند حزب‌الله توانست توپ را به میدان اختلافاتی که ما به آن عادت داریم،پرت کند زیرا همه توافق‌های رژیم صهیونیستی با کشورها به ‌ویژه مصر، اردن و سازمان آزادی‌بخش فلسطین و عادی‌سازی همگی در همین راستا بوده است.

پژوهشگران روابط بین الملل افزودند: میان دولت لاپید و بنیامین نتانیاهو، رهبر مخالفان، اختلاف نظر عمیقی وجود دارد و لاپید تسلیم دستورات سید حسن نصرالله شده و این موضوعی است که باید به لحاظ استراتژیک مورد توجه قرار گیرد زیرا رژیم صهیونیستی کم کم در حال اذعان به جنبش مقاومت است.

پژوهشگران امور بین الملل معتقدند از 200 سال پیش، اعراب و مسلمانان قدرت نداشتند در برابر دشمنی که از دیرباز عادت کرده شرایط خود را به کشورهای عربی و اسلامی دیکته کند، اراده خود را تحمیل کنند .

برخی پژوهشگران روابط بین الملل افزودند مرحله کنونی، محوری و راهبردی است و از درگیری منطقه ای و بین المللی فاصله چندانی ندارد، زیرا ناتو، آمریکا، رژیم صهیونیستی و مهره های آنها در حالت عقب نشینی هستند و محور مقاومت و نیروهای دیگر مانند چین، روسیه و جمهوری اسلامی به تدریج پیروز می شوند تا دنیایی که چندقطبی می شود شاهد عقب نشینی آمریکا در برابر لبنان باشد و به آن خوش بگوید تا گاز استخراج کند و اکنون در حال مذاکره با توتال و شرکت های دیگر است.

آنها به لبنان اطمینان می دهند که حقوقشان را حفظ خواهند کرد. برخی می گویند اسرائیلی ها به نماینده آمریکایی آموس هوکشتاین گفتند که این پیروزی برای حزب الله است، و این اولین بار است که آمریکایی ها به پیروزی حزب الله اعتراف می کنند.

کارشناسان مسائل اسرائیل توافقنامه تعیین مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی را پیروزی نبرد اراده ها می دانند که بدون نیاز به استفاده از سلاح صورت گرفت.

کارشناسان مسائل اسرائیل با اشاره به اظهارات سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله درباره قوس صعودی و نزولی اسرائیل گفتند: قوس صعودی سال 48 سپس 56 و 76آغاز و به 82 رسید اما پس از آن قوس نزولی رژیم با آزادسازی سال 85 و آزادسازی سال 2000و درگیری ها و پیروزی های مقاومت آغاز شد که زمینه ساز پیروزی سال 2000 شد و نقطه عطف ان نیز جنگ 2006 و همچنین معادلات بازدارندگی حزب الله بود.

کارشناسان مسائل اسرائیل افزودند: حتی اگر با مفاد توافق نامه موافق باشیم، نباید به این شکل اجرایی شود زیرا این خود یک شکست برای اسرائیل است و جهان به‌ویژه فلسطین آن را خواهد دید، و یک پیروزی برای حزب‌الله است. مشکل این است که هر پیروزی حزب الله ،قیام فلسطینی ها را به دنبال دارد زیرا پیروزی سال 2000 باعث انتفاضه الاقصی و پیش از آن نیز انتفاضه 87 را به دنبال داشت

کارشناسان مسائل اسرائیل افزودند دلیل نگرانی حامیان این توافق این است که «اسرائیل» با اجبار این توافق را پذیرفته است.

کارشناسان مسائل اسراییل تاکید دارند آنچه در این توافق رخ داد تنها به پیروزی لبنان محدود نمی شود، بلکه پیروزی لبنان به دست مقاومت است، زیرا دشمنان لبنان تمام تلاش های سیاسی، رسانه ای و اقتصادی خود را به کار گرفتند تا مقاومت را به عنوان باری بر دوش لبنان نشان دهند که ناگهان به ناجی لبنان تبدیل شد و اهداف آنها ناکام ماند .

این کارشناسان گفتند: این توافق برای دشمن اسرائیلی مشکل بزرگی است زیرا پیروزی جدیدی برای لبنان و پیروزی در نبرد اراده ها اما این بار بدون استفاده از سلاح است.

پربیننده ترین خبرها