برگ برنده ای که پوتین هنوز از آن علیه غرب استفاده نکرده است

برگ برنده ای که پوتین هنوز از آن علیه غرب استفاده نکرده است
سه شنبه 12 مهر 1401 - 21:27

شورای فدراسیون روسیه (مجلس علیای پارلمان) امروز (سه ‌شنبه) به اتفاق آرا، به الحاق 4 منطقه متعلق به کییف که مسکو آن ها را تحت کنترل خود درآورد، رای مثبت داد.

العالمتحلیل روز

مجلس دوما (مجلس نمایندگان روسیه) دیروز (دوشنبه) هم یک رای گیری مشابه انجام داد.

این درحالیست که گزارش ها حاکی از آن است که پوتین ، برگه های برنده قوی علیه غرب دارد که هنوز از آن ها استفاده نکرده است.

بعد از اینکه شورای فدراسیون روسیه، امروز با الحاق مناطق چهارگانه اوکراین شامل جمهوری‌های خلق دونتسک، لوگانسک ومناطق خرسون و زاپوریژیا به روسیه موافقت کرد، اسناد این تصمیم به کرملین بازخواهد گشت تا امضای نهایی آن توسط پوتین برای تکمیل روند الحاق به شکل رسمی صورت گیرد.

اعلام الحاق مناطق چهارگانه اوکراین به روسیه بعد از آن صورت گرفت که مقامات این مناطق همه پرسی هایی را برگزار کردند که شرکت کنندگان درآن ، به راه کار جدایی از اوکراین را در مناطق چهارگانه رای دادند.

فقط چند ساعت بعد از اعلام تصویب الحاق این مناطق چهارگانه به روسیه از سوی شورای فدراسیون این کشور، ریاست جمهوری اوکراین اعلام کرد: ولادیمیر زیلنسکی رئیس جمهوری اوکراین ، هم تصمیم شورای امنیت ملی را مبنی برمحال بودن هرگونه مذاکرات با پوتین را تصویب کرد.

این چهار منطقه جدید ملحق شده اوکراین به روسیه ، حدود 20 درصد از مساحت اوکراین را تشکیل می دهد و جمعیت آن 21 درصد از مجموع جمعیت این کشور را شامل می شود و اکثر صنایع اوکراین که در زمان اتحاد جماهیر شوروی ایجاد شده بود، در این مناطق وجود دارد.

این حوادث درحالی روی داده است که گزارش های جدید مطبوعاتی حاکی از آن است که رئیس جمهوری روسیه همچنان برگ برنده ای دراختیار دارد که هنوز در رویارویی با آمریکایی ها و اروپایی ها از آن استفاده نکرده است. آن برگ برنده، توقف صدور اورانیوم غنی شده روسیه است که به توقف فعالیت تعداد زیادی از نیروگاه های هسته ای در غرب منجر می شود که برق تولید می کنند.

مسکو ، بزرگ ترین صادر کننده اورانیوم غنی شده در جهان به شمار می رود که از آن برای فعالیت نیروگاه های هسته ای استفاده می شود.

اورانیوم غنی شده روسیه بیش از یک پنجم نیازهای جهان را تامین می کند. بر اساس این گزارش، مسکو، حتی یک چهارم سوخت نیروگاه های هسته ای تولید کننده برق در امریکا را تامین می کند.

اطلاعات موجود حاکی از آن است که شرکت دولتی آتوم روس در روسیه که در معادن اورانیوم در کانادا و آمریکا و قزاقستان سهم دارد ، و این باعث می شود که این شرکت دومین تولید کننده بزرگ اورانیوم درجهان باشد.

بر اساس گزارش صادره از سوی سازمان دوستان زمین در آلمان (BUND)، و مرکز المستقل که خالی از سلاح های هسته ای است و مرکز روزا لوکزامبورگ و سازمان صلح سبز و موسسه اوستراهلت، در سال 2020، کشورهای عضو اتحادیه اروپا 20 و دو دهم درصد از نیازهای اورانیوم خود را از روسیه تامین کرده اند و 19 و یک دهم درصد دیگر از قزاقستان هم پیمان روسیه تامین کردند.

بر اساس این گزارش، بیشترین استفاده از اورانیوم روسیه دراروپای شرقی است که 18 ایستگاه انرژی هسته ای برای استفاده از عناصر شش گانه سوخت که شرکت روساتوم روسی آن را تهیه می کند، استاندارد سازی شده است.

اولیگ اوستینکو مشاور اقتصادی رئیس جمهوری اوکراین اخیرا گفته بود که در رابطه با اورانیوم، معتقدیم که بسیار مهم است که علاوه بر گاز، تحریم هایی علیه آن اعمال شود ، زیرا ان ها از این پول ها برای تامین بودجه این جنگ (جنگ اوکراین ) استفاده می کنند.

بولین بویر فعال در زمینه انرژی در سازمان صلح سبز فرانسه گفت: سفرهای مکرر کشتی میخائیل دودین بین روسیه و فرانسه نشان دهنده میزان وابستگی صنایع هسته ای فرانسه به روسیه است.

کشتی مذکور طی برهه زمانی کمتر از یک ماه بیش از سه بار به روسیه رفته است. این کشتی دارای پرچم پاناما است و برای انتقال اورانیوم از روسیه یا بالعکس، در شهر بندری دانکرک در شمال فرانسه لنگر انداخته است.

وزارت خارجه فرانسه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که انرژی هسته ای مدنی تحت تحریم نیست زیرا کشورهای اتحادیه اروپا معتقدند که ارزش تجارت در سوخت هسته ای صادر شده از روسیه، در مقایسه با صادرات گاز ونفت ناچیز است و در نتیجه تحریم در این زمینه ها تاثیر زیادی بر مسکو نخواهد داشت.

درگزارش بلومبرگ آمده است که روسیه، 16 درصد و 5 دهم درصد از اورانیوم وارد شده به امریکا در سال 2020 و 23 درصد از اورانیوم غنی شده لازم برای فعالیت نیروگاه های هسته ای تجاری امریکا را دراختیار داشته است.

در گزارش رسانه های ترکیه آمده است که دانشمندان آمریکایی از این مساله احساس نگرانی می کنند که روسیه با توقف صادرات اورانیوم ، فعالیت نیروگاه های هسته ای در امریکا با مشکل مواجه می کند و درصورت تحقق یافتن چنین نگرانی هایی ، امریکا با بحران بزرگ برق مواجه خواهد شد.

" جنفیر گرانهلم " وزیر انرژی آمریکا، تکیه امریکا به واردات روسیه را نقطه ضعفی برای امنیت ملی و اقتصادی ان کشور خواند درحالیکه به این واقعیت توجه کرد که قدرت غنی سازی امریکا تا حدودی به علت رقابت خارجی از سوی منابع تحت حمایت دولت های برخی کشورها کاهش یافته است.

درآغاز حمله روسیه به اوکراین ، کارشناسان پیش بینی کردند که درصورتیکه واشنگتن صادرات اورانیوم روسیه را منع کند ، ایستگاه های انرژی هسته ای امریکا با تعطیلی کامل مواجه شوند.

اما نمایندگان شرکت های انرژی هسته ای امریکا از جو بایدن رئیس جمهوری این کشور خواستند که برای جلوگیری از افزایش قیمت برق ، واردات اورانیوم روسیه را ممنوع نکند.

بلومبرگ 8 ژوئن 2022 ، از طرح های وزارت انرژی امریکا و قانونگذاران به تخصیص 4 میلیارد و 300 میلیون دلار برای ساخت تاسیسات ویژه غنی سازی اورانیوم خبر داد ، درحالیکه فقط یک تاسیسات در امریکا وجود دارد که کمتعلق به امیرکایی ها نیست و متعلق به کنسرسیوم اروپاست.

بر اساس اطلاعات این گزارش، از سال 1993 تا 2013 ، یورانیوم ، طبق قراردادی که از سوی بوریس یلتسین رئیس جمهوری سابق روسیه امضا شد، به عنوان اسلحه ای از جانب روسیه به عنوان صادر کننده انرژی در امریکا استفاده شد.

دراین گزارش آمده است که این سوخت که از سوی شرکت اروپایی URENCO درمجموعه های ایستگاه های تولید انرژی هسته ای امریکا تامین می شد، نیمی از کل سوخت هسته ای مورد نیاز آمریکا را تامین می کرد.

به گزارش رویترز، صنعت انرژی هسته ای امریکا در دوره ای بین یک سال و نیم بدون مسکو فرو خواهد پاشید.

دانشمندان می گویند که بسیاری از نیروگاه های فعال در امریکا و اتحادیه اروپا را روسیه می سازد و بنابراین کشورهای غربی را به تجهیزات و لوازم آنان مجهز می کند و درصورت ادامه نبرد میان مسکو و غرب ، بسیاری از نیروهای انرژی هسته ای به اجبار کل فعالیت خود یا بخشی از آن را به حال تعلیق درخواهند آورد.

پربیننده ترین خبرها