رسانه‌های اسرائیلی: قادر به شکست یا تضعیف حزب الله نیستیم

رسانه‌های اسرائیلی: قادر به شکست یا تضعیف حزب الله نیستیم
پنج‌شنبه 14 مهر 1401 - 18:25

رسانه‌های رژیم موقت صهیونیستی اعتراف کردند که توافق مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی، باعث تقویت جایگاه حزب الله در داخل لبنان خواهد شد.

العالم - فلسطین اشغالی

رسانه‌های رژیم موقت صهیونیستی امروز پنجشنبه اذعان کردند که جنبش حزب الله در جریان مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزها با این رژیم موفق شده است دستاوردهای مهمی به دست آورد.

براساس گزارش این رسانه ها، توافق مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی، باعث تقویت جایگاه حزب الله در داخل لبنان خواهد شد.

این رسانه‌ها همچنین اذعان کردند: حزب الله بار دیگر ثابت کرد که می‌تواند با کمک قدرت نظامی خود، اهداف سیاسی و راهبردی خود را در منطقه و لبنان محقق کند و دیگر نمی‌توان این جنبش را تضعیف کرد یا در هم شکست.

یونی بن مناحیم کارشناس اسرائیلی مسائل جهان عرب هم در این زمینه گفت: دولت باید به اسرائیل فشار وارد می‌کند تا پیش‌نویس توافق مرزهای دریایی با لبنان را تأیید کند؛ هر چند لبنان نیز اصلاحاتی مطرح کرده و خواستار گنجاندن آن در توافق است.

بن مناحیم ادامه داد: اگر اسرائیل با این توافق موافقت نکند، لبنان نسبت به تنشهای امنیتی هشدار می‌دهد. حزب الله هم حصول این توافق را منتسب به خود می‌داند و آن را پیروزی خود می‌داند».

وی بر این باور است که یائیر لاپید نخست وزیر و بنی گانتس وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تسلیم شدند تا «توافق مرزهای دریایی با لبنان را امضا کند. به خاطر جنگ اوکراین و مقابله با پوتین، بایدن هم خواستار تأمین گاز اروپاست».

این کارشناس اسرائیلی در پایان تصریح کرد، حزب الله خود را مدافع حقوق و منابع لبنان می‌داند و «در لبنان نیز این ادعا را رد می‌کنند که توافق بر سر مرزهای دریایی، سرآغاز فرآیند عادی‌سازی روابط با اسرائیل باشد».

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر مکلف لبنان هم امروز در دیدار با «بشاره پطرس الرعی» اسقف کلیسای مسیحیان مارونی لبنان گفت، برای انتخاب رئیس‌جمهور، «وحدت» ضروری است.

میقاتی در ادامه توافق ترسیم مرزی را راهبردی خواند و گفت، این توافق که در حال نهایی شدن است در جلوگیری از جنگ منطقه‌ای کمک می‌کند.

«الیاس بوصعب» معاون رئیس پارلمان لبنان دیروز (چهارشنبه) اعلام کرد، اصلاحات مورد نظر بیروت درباره پیش‌نویس توافقنامه ترسیم مرزهای مورد اختلاف با رژیم صهیونیستی را به «دوروتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان تحویل داده است.

بوصعب تأکید کرد، بر اساس پیش‌نویس توافق، لبنان به تمام بلوک‌هایی که در دریا متعلق به خود می‌دانسته دست پیدا کرده و رژیم اسرائیل هیچ حقی در میدان نفتی قانا ندارد.

در هفتم مهرماه، دورتی شیا سفیر آمریکا در بیروت با «میشل عون» رئیس‌جمهور لبنان در کاخ «بعبدا» دیدار و پیشنهاد این کشور برای حل و فصل اختلاف مرزی در بستر دریا با رژیم صهیونیستی را ارائه کرد.

از اکتبر سال ۲۰۲۰ مذاکرات فنی میان رژیم صهیونیستی و لبنان برای حل اختلافات مرزی دریایی با میانجی‌گری آمریکا آغاز شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها