اصلاحیه جدید آمریکا در قانون قیصر؛ واشنگتن مانع از دست‌یابی کشورهای منطقه به انرژی می شود

اصلاحیه جدید آمریکا در قانون قیصر؛ واشنگتن مانع از دست‌یابی کشورهای منطقه به انرژی می شود
يکشنبه 17 مهر 1401 - 19:15

آمریکا بار دیگر سلاح قیصر را به سوی مردم سوریه نشانه گرفته است، با اصلاحیه جدیدی که آمریکا قصد دارد در تحریم‌های قیصر علیه دمشق اعمال کند، عملا پروژه انتقال گاز و برق از مصر و اردن از طریق خاک سوریه به لبنان منتفی می‌شود.

العالم - سوریه

دولت آمریکا که با ایجاد، تسلیح و حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی بیش از یک دهه نتوانست دولت سوریه را به زانو درآورد و این کشور را تجزیه نماید با تصویب قانونی ضد بشری موسوم به قانون قیصر توان اقتصادی این کشور را هدف قرار داده است.

آمریکا سال گذشته به لبنانی‌ها وعده داده بود که شرایط انتقال گاز مصر و برق اردن از طریق خاک سوریه به لبنان را با هدف حل بحران سوخت این کشور فراهم می‌سازد اما نه تنها هیچگونه اقدام عملی در این زمینه انجام نداده بلکه با اصلاحیه‌ جدیدی که قصد دارد در «قانون قیصر» (تحریم‌های آمریکا علیه سوریه) اعمال کند عملا راه هرگونه انتقال انرژی از طریق خاک سوریه به لبنان را بسته است.

واشنگتن بیشتر کشورهای منطقه را به سختی می اندازد تا بار دیگر تأکید کند که شمشیر تحریم ها، بالای سر ملت ها و تهدیدی برای معیشت مردم است.

واشنگتن به دروغ ادعا می کند که برای محافظت از غیرنظامیان تلاش می کند اما برعکس، بر رنج آنها می افزاید، در عرصه امرار معاش با آنها مقابله می کند و آنها را از ابتدایی ترین نیازهای زندگی محروم می کند.

براساس گزارش منابع خبری؛ تحریم‌‍های جدید توسط نمایندگان جمهوری خواه کنگره پیشنهاد شد تا آنها را به قوانین تحریمی قبلی بیفزایند؛ در صورتی که کنگره پیش نویس قطعنامه جدید را برای اجرایی شدن تصویب کنند، این تحریم جدید از اجرای پروژه خط لوله انتقال گاز مصر به لبنان از طریق خاک سوریه ممانعت خواهد کرد.

محور اصلی در این تحریم های جدید مربوط به انتقال گاز طبیعی، برق، یا هر معامله مرتبط با انرژی است اعم از این که توسط یک فرد یا یک شرکت صورت گیرد.

منابع آگاه همچنین تاکید می کنند که این تحریم های جدید پیرامون عبارتی جدید با عنوان «معامله بزرگ» خواهد بود که مستلزم تحمیل مجازات برای هر گونه تراکنش مربوط به گاز، برق و انرژی است.

علاوه بر این، بنا به پیشنهاد جدید تحریم از سوی سناتور جمهوری خواه، دولت سوریه از حقوق خود برای دریافت پول از صندوق بین المللی پول محروم می شود؛ این درحالی است که قرار بود سوریه از صندوق مذکور برای مبارزه با کرونا، وام و کمک مالی دریافت کند.

تحریم جدید بدین معنی است که کشورهای دیگر از جمله اردن و لبنان نیز تحت تاثیر این تحریم های ناعادلانه قرار خواهند گرفت.

پربیننده ترین خبرها