رایزنی «میشل عون» و میانجی آمریکا درباره ترسیم مرزها/ ارسال نسخه نهایی تا ساعاتی دیگر

رایزنی «میشل عون» و میانجی آمریکا درباره ترسیم مرزها/ ارسال نسخه نهایی تا ساعاتی دیگر
يکشنبه 17 مهر 1401 - 20:44

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان در بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور در تماسی تلفنی با میانجی آمریکا درباره آخرین تحولات پرونده ترسیم مرزهای دریایی گفت‌وگو کرد.

العالم - لبنان

به گزارش پایگاه النشره، در این بیانیه آمده است که آموس هوکشتاین میانجی آمریکا، میشل عون رئیس جمهوری لبنان را در جریان جزئیات گفت‌وگوهای اخیرش با مقامات رژیم صهیونیستی درباره پیش نویس توافق ترسیم مرزها قرار داد.
هوکشتاین در جریان این تماس تلفنی تاکید کرد که مذاکرات و بررسی‌ها به پایان رسیده و نظرات مشخص شده است و تا ساعاتی دیگر نسخه نهایی پیشنهاد را برای طرف لبنانی ارسال خواهد کرد.
دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان در ادامه با اشاره به اینکه طرف لبنانی نسخه نهایی پیشنهاد هوکشتاین را به دقت بررسی خواهد کرد تا برای اتخاذ تصمیم مناسب آماده شود، تاکید کرد که الیاس بوصعب، معاون نایب رئیس پارلمان، عون را در جریان جزئیات مذاکرات با میانجی آمریکایی طی سه روز گذشته قرار داده است.
سایت "والاه" رژیم صهیونیستی ظهر امروز اعلام کرده بود که شرکت «انرژین» پمپاژ معکوس گاز از ساحل فلسطین اشغالی به سمت میدان کاریش را به منظور آزمایش لوله ها آغاز کرد.
برپایه این گزارش، پمپاژ معکوس گاز برای آن انجام شد که به منزله مقدمه ای برای استخراج گاز از این میدان گازی به شمار نیاید و باعث تنش با لبنان نشود زیرا این کشور تاکید کرده است که تا به حقوق گازی و دریایی خود نرسد، تل آویو نباید از این حوزه گازی استخراج کند.
پیش از این برخی منابع در شرکت «انرژین» در گفت وگو با شبکه "ال بی سی" اعلام کردند: شرکت انرژین که صاحب امتیاز استخراج گاز از میدان کاریش است امروز سیستم پمپاژ خود را آزمایش خواهد کرد و این شرکت طی ساعات آینده بیانیه صادر خواهد کرد.
رادیوی رسمی رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرده بود که شرکت انرژین امروز پمپاژ گاز را به طور آزمایشی آغاز کرد.
پیش از این برخی منابع اعلام کردند که طی روزهای آتی طرف آمریکایی به لبنان اعلام خواهد کرد که پمپاژ معکوس از خشکی به دریا انجام خواهد شد و این اقدام آزمایشی خواهد بود.
این منابع تاکید کردند که این اقدام در راستای هماهنگی است تا واکنشی به دنبال نداشته باشد و تولید گاز هنوز آغاز نشده است.
شیخ محمد یزبک عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان پیش از این اعلام کرد که تا قبل از تحقق یافتن خواسته های لبنان، هیچ گونه گازی از سکوهای کاریش استخراج نخواهد شد.
وی تصریح کرد: لبنان با قدرت خود که در وحدت موضع و تصمیم متکی به سه گانه طلایی مردم و ارتش و مقاومت متجلی است، توانست مطالبات و حقوق نفتی و گازی خود را به روشنی کامل مشخص کند و منتظر پاسخ میانجی آمریکایی است.
شیخ یزبک درباره اعلام مخالفت رژیم اسرائیل با ملاحظات لبنان برای اصلاح پیش نویس پیشنهادی توافق ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی و تهدید تل آویو به استخراج گاز از کاریش و بروز جنگ و اعلام آماده باش صهیونیستها در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی گفت: پاسخ ما روشن است، استخراجی قبل از تحقق مطالبات لبنان در کار نخواهد بود، خواهان جنگ نیستیم اما اگر چنین جنگی تحمیل شود، ما مرد جنگیم.
"آموس هوکشتاین" میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی پیش نویس توافقی را به لبنان و رژیم صهیونیستی در این باره ارایه کرده است. مقامات لبنانی طی روزهای گذشته به بررسی این پیشنهاد پرداخته و در موضعگیری یکپارچه و واحد، ملاحظات خود را درباره آن به هوکشتاین ارایه داده اند. در مقابل موضع واحد لبنان، سران رژیم صهیونیستی به شدت با یکدیگر درباره این پیش نویس اختلاف دارند و شماری آن را به نفع لبنان و به زیان این رژیم می دانند. لبنان تاکید کرده است که از خواسته های خود در ارتباط با این پرونده و ملاحظات خود درقبال پیش نویس یاد شده عقب نشینی نخواهد کرد. هم اکنون توپ در زمین رژیم صهیونیستی است که موضع نهایی خود را به هوکشتاین ارایه کند.
پیش از این شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در پی بوجود آمدن اختلافات در پرونده مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، احتمال تنش در مرز شمال سرزمین های اشغالی و لبنان بین این رژیم و حزب الله افزایش یافته است.
در مقابل، شیخ علی دعموش، معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در خطبه نماز جمعه گفت: دشمن اشغالگر زبان دیپلماسی را نمی‌فهمد و هرکس معتقد است که دشمن تنها با منطق مذاکره می‌تواند حقوق لبنان را به رسمیت بشناسد، اشتباه می کند.

وی تاکید کرد: دشمن تنها منطق زور را می‌فهمد و این موضوع را تمام تجربیات گذشته ثابت کرده است. وقتی از منطق زور در زمینه مقابله با دشمن صحبت می‌کنیم، مقصود ما فقط زور یا توان نظامی علی‌رغم اهمیت بالای آن نیست، بلکه منظور همه عناصر قدرت از ایستادن ملت لبنان حول محور مقاومت و اعتماد آنها به آن گرفته تا میزان صبر، مقاومت و استواری و وحدت و ثبات موقعیت سیاسی است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها