الاخبار: استخراج گاز از کاریش در گرو دستیابی لبنان به حقوق خود است

الاخبار: استخراج گاز از کاریش در گرو دستیابی لبنان به حقوق خود است
يکشنبه 17 مهر 1401 - 14:33

روزنامه لبنانی الاخبار در گزاررشی به تشریح آخرین تحولات مربوط به پرونده ترسیم مرز دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی پرداخت و نوشت که مسئولان و مقامات لبنانی تاکید می کنند که استخراج گاز از حوزه کاریش از سوی رژیم صهیونیستی در گرو دستیابی لبنان به حقوق خود است.

العالم - لبنان

روزنامه الاخبار در گزارش خود آورده است: مقامات لبنان در ارتباط با نقطه نظرات رژیم صهیونیستی در خصوص اصلاحات پیشنهادی لبنان در پیش نویس پیشنهادی آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی ذیربط در ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی تاکید کردند که برقراری ثبات در گرو دستیابی لبنان به حقوق نفتی و گازی خویش در دریای مدیترانه است.

به نوشته این روزنامه، همزمان با آرام شدن موج حملات سیاسی رژیم صهیونیستی علیه پیش نویس پیشنهادی توافق ترسیم مرزهای دریایی بین فلسطین اشغالی و لبنان، " الیاس بوصعب " نائب رئیس مجلس نمایندگان نامه ای از آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی دریافت کرد که در بردارنده نقطه نظرات رژیم اشغالگر قدس در مورد این پیش نویس و اصلاحات پیشنهادی لبنان در آن است.

روزنامه الاخبار به نقل از یک مقام رسمی لبنانی تاکید کرد که این کشور امتیازی جهت ارائه به رژیم صهیونیستی ندارد و این همان موضعی است که ملاقات کنندگان با میشل عون رئیس جمهور لبنان در روز جمعه آن را اعلام کردند.

‏میشل عون طی ملاقات های یاد شده تاکید کرد که " موضع لبنان ثابت و مشخص و مبتنی بر هوشیاری و آگاهی است و بیروت به زودی به آخرین پیام ارسال شده از سوی آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی پاسخ روشنی خواهد داد."

این در حالی است که شیخ محمد یزبک عضو شورای سیاسی حزب الله لبنان اعلام کرد که تا قبل از تحقق یافتن خواسته های لبنان، هیچ گونه گازی از سکوهای کاریش استخراج نخواهد شد.

وی تصریح کرد: لبنان با قدرت خود که در وحدت موضع و تصمیم متکی به سه گانه طلایی مردم و ارتش و مقاومت متجلی است، توانست مطالبات و حقوق نفتی و گازی خود را به روشنی کامل مشخص کند و منتظر پاسخ میانجی آمریکایی است.

شیخ یزبک درباره اعلام مخالفت رژیم اسرائیل با ملاحظات لبنان برای اصلاح پیش نویس پیشنهادی و تهدید به استخراج گاز از کاریش و بروز جنگ و اعلام آماده باش صهیونیستها در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی گفت: پاسخ ما روشن است، استخراجی قبل از تحقق مطالبات لبنان در کار نخواهد بود، خواان جنگ نیستیم اما اگر چنین جنگی تحمیل شود، ما مرد جنگیم.

روز الاخبار به نقل از مقام رسمی لبنانی نوشت:: همگان و در راس آنها آمریکا به خوبی می دانند که نمی توانند در خصوص پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان با فلسطین اشغالی بیش از آنچه که تا کنون شکل گرفته سهل انگاری و وقت کشی کنند. آنها همچنین می دانند که لبنان به تهدیدهای سران سیاسی و نظامی دشمن صهیونیست اهمیتی قائل نیست و معادله روشن و ساده است: بهای برقراری ثبات، دستیابی لبنان به تمامی حقوق حقه اش است.

مقام یاد شده با اشاره به تلاش های آمریکا جهت ارائه فرمول های مختلف درباره مفاد مطرح در پیش نویس توافق پیشنهادی ترسیم مرزهای دریایی تاکید کرد: هر گونه تلاش جهت حذف اصلاحاتی که بیروت خواهان اعمال آن در پیش نویس توافق است، با مخالفت لبنان مواجه خواهد شد و این مخالفت به طور خاص در خصوص خط علائم و نشانه های شناور است زیرا لبنان اصرار دارد که این خط نه الان و نه در آینده هیچ گونه وجهه قانونی ندارد و در واقع آنچه مطرح است ترسیم مرز دریایی مناطق اقتصادی است و نه مرز میان دو طرف. نکته دوم نیز این است که لبنان از حق کامل جهت فعالیت در میدان قانا و سایر میادین نفتی و گازی برخوردار است؛ بدون آنکه بخواهد منتظر دریافت موافقت پیشاپیش دشمن باشد آن هم به این بهانه که اسرائیل خواستار دستیابی به توافقی با شرکت های حفاری است.

روزنامه الاخبار به نقل از منابع بارزی اطلاع یافت که فرانسوی ها پس از تنش پیش آمده از سوی رژیم اسرائیل وارد صحنه شده اند.

منابع مزبور گفتند : طرف فرانسوی پیامی را از طریق نجیب میقاتی نخست وزیر پیشبرد امور لبنان منتقل کرده است؛ مبنی بر اینکه اسرائیل خواهان تنش نیست. آمریکایی ها از موضع اسرائیل به ویژه در ارتباط با دریافت غرامت مالی حمایت می کنند . ایده دریافت غرامت مالی اساسا از سوی آمریکا مطرح گردید تا بدین ترتیب به کابینه یائیر لاپید نخست وزیر موقت اسرائیل جهت مقابله با حمله شکل گرفته علیه ئی قبل از انتخابات پارلانی اسراییل کمک کند. تل آویو با اصرار و پافشاری بر کلمه " غرامت مالی " می خواهد این گونه وانمود کند که اسرائیل توانسته لبنان را وادار به اعتراف به بر حق بودن اسرائیل در میدان گازی قانا کند.

"آموس هوکشتاین" میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی پیش نویس توافقی را به لبنان و رژیم صهیونیستی در این باره ارایه کرده است. مقامات لبنانی طی روزهای گذشته به بررسی این پیشنهاد پرداخته و در موضعگیری یکپارچه و واحد، ملاحظات خود را درباره آن به هوکشتاین ارایه داده اند. در مقابل موضع واحد لبنان، سران رژیم صهیونیستی به شدت با یکدیگر درباره این پیش نویس اختلاف دارند و شماری آن را به نفع لبنان و به زیان این رژیم می دانند. لبنان تاکید کرده است که از خواسته های خود در ارتباط با این پرونده و ملاحظات خود درقبال پیش نویس یاد شده عقب نشینی نخواهد کرد. هم اکنون توپ در زمین رژیم صهیونیستی است که موضع نهایی خود را به هوکشتاین ارایه کند.

پیش از این شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در پی بوجود آمدن اختلافات در پرونده مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، احتمال تنش در مرز شمال سرزمین های اشغالی و لبنان بین این رژیم و حزب الله افزایش یافته است.

در مقابل، شیخ علی دعموش، معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در خطبه نماز جمعه گفت: دشمن اشغالگر زبان دیپلماسی را نمی‌فهمد و هرکس معتقد است که دشمن تنها با منطق مذاکره می‌تواند حقوق لبنان را به رسمیت بشناسد، اشتباه می کند.

وی تاکید کرد: دشمن تنها منطق زور را می‌فهمد و این موضوع را تمام تجربیات گذشته ثابت کرده است. وقتی از منطق زور در زمینه مقابله با دشمن صحبت می‌کنیم، مقصود ما فقط زور یا توان نظامی علی‌رغم اهمیت بالای آن نیست، بلکه منظور همه عناصر قدرت از ایستادن ملت لبنان حول محور مقاومت و اعتماد آنها به آن گرفته تا میزان صبر، مقاومت و استواری و وحدت و ثبات موقعیت سیاسی است.

پربیننده ترین خبرها