الکاظمی در یک سالگی انتخابات پارلمانی: تنها راه‌حل بحران سیاسی، گفت‌و‌گو است

الکاظمی در یک سالگی انتخابات پارلمانی: تنها راه‌حل بحران سیاسی، گفت‌و‌گو است
دوشنبه 18 مهر 1401 - 14:03

نخست‌وزیر عراق در سالروز برگزاری انتخابات پارلمانی 2021 از همه گروه‌های سیاسی خواست تا از راه گفت‌و‌گو به بن بست سیاسی فعلی خاتمه دهند.

العالم - عراق

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق امروز (دوشنبه، 10 اکتبر) در نخستین سالروز انتخابات پارلمانی این کشور، از همه گروه‌های سیاسی خواست تا گفت‌و‌گوی عاقلانه و همه جانبه ملی را در راستای تقویت دموکراسی در پیش بگیرند.

به نوشته السومریه نیوز، در این بیانیه آمده است: «در چنین روزی در سال گذشته-۱۰ اکتبر ۲۰۲۱- توانستیم مهم‌ترین برنامه دولتی خود را انجام داده و انتخابات قانون‌گذاری زودهنگام را برگزار کنیم. این انتخابات در راستای اجابت درخواست مردم و خواسته مرجعیت عالیقدر برگزار شد».

نخست‌وزیر عراق همچنین انتخابات جنجالی سال گذشته را کاملا سالم و ملی توصیف کرد و گفت که سازمان ملل و همه ناظران این موضوع را تأیید کرده بودند.

او افزود: «ما در دو سال گذشته روی رویکرد متفاوتی کار کرده‌ایم که بر گفت‌وگو، تفاهم، همکاری و مشارکت تأکید دارد با وجود هجمه‌های ناعادلانه‌ای که مورد آن قرار گرفته‌ایم، آرامش و عقلانیت را در برخورد با حوادث و موقعیت‌ها اتخاذ کرده‌ایم. همه اینها با هدف برقراری آرامش و ثباتی است که کشور به آن نیاز دارد و به منظور ایجاد یک فرهنگ سیاسی است که ارزش‌های دموکراتیک را بپذیرد و از خشونت و استبداد در عراق دور باشد».

مصطفی الکاظمی در ادامه از همه احزاب و گروههای سیاسی خواست تا از راه گفت‌و‌گو برای حل بحران سیاسی فعلی اقدام کنند.

از دهم اکتبر سال گذشته که انتخابات زودهنگام برگزار شد تاکنون عراق در بحران سیاسی بسیار پیچیده‌ای واقع شده و با گذشت ۱۲ ماه هنوز گروههای سیاسی موفق به انتخاب رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر نشده‌اند.

در طول یک سال گذشته، عراق شاهد حوادث بسیاری بوده است.از اعتراضات گسترده به نتایج انتخابات و تحصن حامیان چارچوب هماهنگی شیعیان در میدان التحریر و سپس بازشماری آراء و ناتوانی جریان صدر از تشکیل فراکسیون اکثریت و خروج و استعفای دسته جمعی آن‌ها از پارلمان و سپس یورش آشوب‌طلبان حامی صدر به پارلمان و اعلام سید مقتدی الصدر مبنی بر این‌که دیگر فعالیت سیاسی نمی‌کند تا درگیری‌ها و ناآرامی‌های اخیر استان بصره، همگی تبعات انتخابات سال گذشته است.

بسیاری از ناظران، ملت سازی ناقص و سیستم پارلمانی موجود و همچنین نبود فرهنگ سیاسی توسعه‌یافته در میان احزاب را از دلایل اصلی تنش‌های سیاسی در ۲۰ سال اخیر عراق می‌دانند.

فارس

پربیننده ترین خبرها