پژوهشگر اردنی: پرونده ترسیم مرزهای آبی مشروعیت سلاح حزب الله را تقویت کرد

پژوهشگر اردنی: پرونده ترسیم مرزهای آبی مشروعیت سلاح حزب الله را تقویت کرد
دوشنبه 18 مهر 1401 - 16:20

"ولید عبدالحی" کارشناس مسائل راهبردی و پژوهشگر برجسته اردنی به پرونده جاری ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی اشاره و تصریح کرد که این پرونده مشروعیت سلاح مقاومت در لبنان را تقویت می کند زیرا بدان معنا است که تل آویو زیر تهدید سلاح حزب الله تن به مذاکره داده است.

العالم ـ لبنان

ولید عبدالحی در گزارشی تحلیلی که در بردارنده اطلاعات و داده های لازم درخصوص ماهیت مذاکرات و اختلافات در پرونده ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی و خواسته های لبنان در مقابل خواسته های رژیم اسرائیل است، نوشت: بیشترین دستاوردهای نبرد مذاکرات پیچیده جاری به حزب الله به عنوان نماد مقاومت لبنان تعلق خواهد گرفت. این مذاکرات هم اکنون میان رژیم صهیونیستی و لبنان با میانجیگری آمریکا جریان دارد تا آنکه بر اساس آن لبنانی ها بتوانند آزادانه اقدام به اکتشاف و استخراج گاز از میدان های گازی دریایی خود کنند.

وی در این گزارش به جزئیات اختلاف موجود میان دو طرف و سکوی گازی کاریش و نقش حزب الله در این پرونده و احتمال های مطرح درباره آن پرداخت و تاکید کرد: در هر صورت حزب الله بیشترین دستاورد را کسب خواهد کرد.

ولید تصریح کرد که در این روند، مشروعیت سلاح مقاومت لبنان در سطح ملی تقویت خواهد شد؛ به این معنا که رژیم صهیونیستی از سلاح مقاومت و نقش آن ترسیده و مجبور شده تا با لبنان توسط میانجی آمریکایی به مذاکره بپردازد.

این کارشناس مسائل راهبردی پیش بینی کرد که جامعه بین الملل به فشارهای شدید خود بر دو طرف جهت دستیابی به راهی برای تفاهم و حل و فصل موضوع در زمینه حقوق استخراج گاز از مناطق دریایی اقتصادی ادامه خواهد داد.

وی اینگونه در گزارش تحلیلی خود ارزیابی کرد که دولت آمریکا نگرش فراگیری نسبت به این موضوع دارد و به هیچ وجه مایل به وقوع جنگ و بحران جدید نظامی در سایه بحران اوکراین نیست.

ولید عبدالحی در تحلیل خود پیش بینی کرد که برخی از طرف ها هم اکنون آماده اند تا پس از شکل گیری توافق مرزی دریایی اقدام به سرمایه گذاری در سواحل یاد شده و منطقه اقتصادی دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی کنند و در این میان شرکت های قطری به دلیل داشتن امکانات فنی و مالی بیش از همه در این خصوص آمادگی دارند.

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان یکشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور در تماسی تلفنی با میانجی آمریکا درباره آخرین تحولات پرونده ترسیم مرزهای دریای گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه آمده است که آموس هوکشتاین میانجی آمریکا، میشل عون رئیس جمهوری لبنان را در جریان جزئیات گفت‌وگوهای اخیرش با مقامات رژیم صهیونیستی درباره پیش نویس پیشنهادی توافق ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار داد.

هوکشتاین در جریان این تماس تلفنی تاکید کرد که مذاکرات و بررسی‌ها به پایان رسیده و نظرات مشخص شده است و تا ساعاتی دیگر نسخه نهایی پیشنهاد را برای طرف لبنانی ارسال خواهد کرد.

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان در ادامه با اشاره به اینکه طرف لبنانی نسخه نهایی پیشنهاد هوکشتاین را به دقت بررسی خواهد کرد تا برای اتخاذ تصمیم مناسب آماده شود، تاکید کرد که الیاس بوصعب نایب رئیس پارلمان لبنان، عون را در جریان جزئیات مذاکرات با میانجی آمریکایی طی سه روز گذشته قرار داده است.

پربیننده ترین خبرها