پرواز اولین هواپیمای مسافری ایرانی تا 36 ماه آینده/ هیچ گزارش تاییدشده‌ای از تیراندازی و بمب‌گذاری در هواپیماهای ایران نداشته‌ایم

پرواز اولین هواپیمای مسافری ایرانی تا 36 ماه آینده/ هیچ گزارش تاییدشده‌ای از تیراندازی و بمب‌گذاری در هواپیماهای ایران نداشته‌ایم
دوشنبه 18 مهر 1401 - 16:59

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از موافقت ستاد کل نیروهای مسلح با افزایش مسیرهای هوایی کشور خبر داد و گفت: هواپیماهای غربی روسیه و برخی کشورها در ایران تعمیر می‌شود؛ ما موتور و ارابه فرود این هواپیماها را تعمیر می‌کنیم همچنین تأمین قطعات را هم انجام می‌دهیم.

العالم - ایران

کاپیتان محمد محمدی بخش امروز در نشست خبری در محل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: ارتقاء سطح سازمان هواپیمایی به عنوان نهادی که در حوزه تولید، طراحی و ساخت فعالیت هایی را انجام دهد در دستور کار قرار گرفته است و از این ظرفیت استفاده حداکثری می‌شود.

وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در مجموعه صنعت هوایی همچنین به اشتراک گذاری نقاط توانمندی شرکت های هواپیمایی برای صنعت ما آورده داشت و ما را در حوزه تحریم ها مقاوم کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: تلاش کردیم از آموزش های روز دنیا در صنعت حمل و نقل هوایی استفاده کنیم،همچنین توسعه هوانوردی عمومی به خوبی در دستور کار قرار گرفت.

* 2084 پرواز اربعین در 2 هفته انجام شد

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: امسال در موضوع پروازهای اربعین تلاش کردیم قیمت کارشناسی برای بلیت احصا کنیم و به این قیمت بلیت پایبند باشیم و آن را به دقت پیاده کردیم.

وی بیان کرد: امسال از 21 فرودگاه کشور به نجف و بغداد پرواز داشتیم و تا 30 شهریور در مدت 2 هفته 2084 پرواز اربعین انجام شد در حالی که پیش از این هفته ای 120 پرواز به عراق داشتیم اما با رایزنی با عراق این عدد بسیار افزایش یافت و فرودگاه نجف واقعا بیش از این ظرفیت نداشت.

محمدی بخش اظهار کرد: 257 هزار و 87 زائر از فرودگاه های کشور در این مدت اعزام و پذیرش شدند.

وی گفت: سازمان هواپیمایی کشوری یک تیم کارشناسی به صورت 3 شیفته در فرودگاه نجف مستقر کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: هواپیماهای غربی روسیه در ایران تعمیر می شود ما موتور و ارابه فرود این هواپیما را تعمیر می کنیم همچنین تأمین قطعات را هم انجام می‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ما به سطحی از تعمیرات هواپیما رسیده‌ایم که نه تنها هواپیمای روسیه بلکه دیگر هواپیمای غربی بسیاری از کشورها را در ایران تعمیر می کنیم، در همین راستا بود که در چند روز اخیر روند بوئینگ ۷۴۷ ما را آمریکایی‌ها تحریم کردند چون طرفیت امروز ما را شناخته اند.

* عبور روزانه ۱۰۰۰ پرواز عبوری از فضای کشور

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار داشت: روزانه یک هزار پرواز عبوری از فضای کشور عبور می کند همچنین طی پیشنهادی که به ستاد کل نیروهای مسلح داده‌ایم و آنها نیز موافقت کردند به زودی تعداد این مسیرهای هوایی فضای کشور افزایش می‌یابد.

محمدی‌بخش تاکید کرد: ‌اتحادیه اروپا طی نامه‌ای رسمی فضای ایران را امن اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه بدهی سنواتی به ایکائو تا سال‌ گذشته داشتیم، گفت: چندین سال حق عضویت ما پرداخت نشده بود اما پرداخت کردیم و امروز بدهی سنواتی نداریم و حق اجاره دفتر را هم پرداخت کرده ایم.

* پرواز اولین هواپیمای مسافری ایرانی تا 36 ماه آینده

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر آخرین وضعیت طراحی و تولید هواپیماهای ۷۲ و ۱۵۰ نفره مسافری در داخل و همچنین هواپیماهای 12 و 17 نفره ایر‌تاکسی در داخل کشور اظهار داشت: در تولید هواپیما دولت سیاستی بنا گذاشته است و سه وزارتخانه راه و شهرسازی، صمت و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کنسرسیومی سه‌جانبه تشکیل دادند تا طراحی تولید و ساخت هواپیمای ایرانی شکل بگیرد، تسهیلات تامین منابع مالی و استفاده از شرکتهای دانش بنیان بر عهده وزارت صمت و کارخانه تولید بر عهده وزارت دفاع است.

محمدی‌بخش گفت: تلاش می کنیم به کار کرد هواپیماهای کوچک و ایر‌تا‌کسی در اقتصاد هوانوردی به عنوان یک هدف زودبازده توجه کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: در حوزه ایر تاکسی راه برون‌رفت از مشکلات لین بخش همین هوانوردی منطقه ای است که در آینده نزدیک موضوع نهایی می‌شود.

وی بیان کرد: در تولید هواپیماهای بومی که اولویت دولت است مواردی در دستور کار قرار داده‌ایم مهمترین موضوع این است که سرریز دانش کارخانه هواپیماسازی به بقیه بخش‌ها تعمیم یابد.

محمدی‌بخش اضافه کرد: ما ۵۵۰ فروند هواپیما نیاز داریم که باید از طریق ساخت داخل و واردات هواپیمای نو و کارکرده تامین کنیم امروز عمده نقص و کمبود ما در صنعت در حوزه تامین هواپیماست در این راستا این کنسرسیوم سه جانبه این سه وزارتخانه تشکیل شد و پیش‌بینی می‌کنم تا ۳۶ ماه آینده اولین هواپیمای مسافری ایرانی وارد ناوگان هوایی مسافر شود.

* ‌ظرفیت مسافر و بار هوایی ایران افزایش می‌یابد

‌رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به بازدید اخیر نمایندگان ایکائو و ممیزی صنعت از سوی آنها در کشورمان، اظهار داشت: به نمایندگان ایکائو اعلام کردم از ما بالاترین استانداردهای صنعت را می‌‌خواهید، اما به دلیل تحریم اجازه ورود قطعات و تجهیزات هوانوردی را به ما نمی‌دهید، که اعلام شد این موضوع در جلسه شورای ایکائو (سازمان جهانی هواپیمایی) مطرح می‌شود.

وی افزود: درحوزه حمل و نقل بار و مسافر هوایی، طی سه تا چهار ماه آینده تغییرات خاصی خواهیم داشت.

محمدی‌بخش اظهار کرد: پروازهای ما به باکو، ایروان، تاشکند، سمرقند، مسکو، عشق‌آباد و سنپترزبورگ در اجلاس اخیرمان مورد گفت‌وگو و توجه جدی قرار گرفت و نقطه اتصال همه این کشورها جمهوری اسلامی ایران است که ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم در حوزه بار و مسافر هوایی همچنین در موضوع اقتصاد صنعت افزایش ظرفیت داشته باشیم و این طبق اهداف اجلاس اکو و اجلاس شانگهای است.

* تصویب آئین‌نامه جدید حقوق مسافر

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از تصویب آئین‌نامه جدید حقوق مسافر خبر داد و گفت: در این باره نظرات مختلفی اخذ شد که برای نهایی شدن و ابلاغ باید به چندین جا نظیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی و دستگاه‌های نظارتی ابلاغ شود.

* همکاری گمرک در ترخیص قطعات هواپیما

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره وضعیت ترخیص قطعات هواپیما از گمرک گفت: با مسئولیت‌پذیری گمرک جمهوری اسلامی ایران فعلا ترخیص قطعات هواپیما در حال انجام است. در این باره مشکل آئین‌نامه‌ای داشتیم که تا دو هفته آینده و با ابلاغ دولت این مشکل رفع خواهد شد.

* بررسی تعیین قیمت بلیت پروازهای داخلی در جلسه شورای عالی هواپیمایی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اظهار کرد: به تازگی انجمن شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی تقاضایی برای بررسی دوباره قیمت‌های بلیت در پروازهای داخلی داشتند، آذرماه پارسال به طور متوسط قیمت بلیت این پروازها 15 درصد افزایش یافت و تاکنون افزایش قیمت نداشته‌ایم. حال این پیشنهاد در شورای عالی هواپیمایی بررسی خواهد شد و به محض تأیید نرخ‌ها در سایت سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی اطلاع‌رسانی می‌شود.

* 550 فروند هواپیما نیاز فعلی صنعت هوایی کشور است

محمدی‌بخش اظهار کرد: ما در ابتدای دولت 89 فروند هواپیما تحویل گرفتیم اما ناوگان فعال هوایی ما امروز 175 فروند هواپیمای باری، مسافری و بزینس جت است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اضافه کرد:‌امروز با توجه به تعداد فرودگاه‌‌ها و وسعت کشور 550 فروند هواپیمای فعال نیاز داریم که از محل خرید هواپیماهای نو، کارکرده و تولید داخل باید تأمین شود.

وی با اشاره به ورود چندین فروند هواپیمای کارکرده به ناوگان هوایی کشور گفت: میانگین سن این هواپیما کمتر از 20 سال است.

محمدی‌بخش همچنین تأکید کرد: مرجع رسمی اعلام و تأیید اخبار در موضوع ایمنی و امنیت صنعت حمل و نقل هوایی، فقط سازمان هواپیمایی کشوری است.

فارس

پربیننده ترین خبرها