جدیدترین موضع مقامات لبنان درباره ترسیم مرزهای آبی

جدیدترین موضع مقامات لبنان درباره ترسیم مرزهای آبی
دوشنبه 18 مهر 1401 - 16:58

در جدیدترین موضعگیری مقامات لبنانی درباره پرونده ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی، رئیس جمهوری لبنان ابراز امیدواری کرد که تمامی مقدمات مربوط به پیش نویس توافق پیشنهادی ترسیم این مرزها چند روز آینده تکمیل شود.

العالم ـ لبنان

بنابر گزارش پایگاه خبری العهد، میشل عون رئیس جمهور لبنان روز دوشنبه در دیدار با "رافائل پدروس" اسقف کاتولیک ارامنه در کاخ ریاست جمهوری در منطقه "بعبدا" در بیروت گفت: دستیابی به توافق در پرونده ترسیم مرزهای دریایی جنوبی به معنای آغاز روند اکتشاف و استخراج نفت و گاز در میادین لبنان واقع در منطقه انحصاری اقتصادی است.

وی افزود: این آغاز یک روند برای بهبود وضعیت اقتصادی خواهد بود.

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان یکشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور در تماسی تلفنی با میانجی آمریکا درباره آخرین تحولات پرونده ترسیم مرزهای دریای گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه آمده است که آموس هوکشتاین میانجی آمریکا، میشل عون رئیس جمهوری لبنان را در جریان جزئیات گفت‌وگوهای اخیرش با مقامات رژیم صهیونیستی درباره پیش نویس پیشنهادی توافق ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار داد.

هوکشتاین در جریان این تماس تلفنی تاکید کرد که مذاکرات و بررسی‌ها به پایان رسیده و نظرات مشخص شده است و تا ساعاتی دیگر نسخه نهایی پیشنهاد را برای طرف لبنانی ارسال خواهد کرد.

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان در ادامه با اشاره به اینکه طرف لبنانی نسخه نهایی پیشنهاد هوکشتاین را به دقت بررسی خواهد کرد تا برای اتخاذ تصمیم مناسب آماده شود، تاکید کرد که الیاس بوصعب نایب رئیس پارلمان لبنان، عون را در جریان جزئیات مذاکرات با میانجی آمریکایی طی سه روز گذشته قرار داده است.

به گزارش ایرنا، "آموس هوکشتاین" میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی پیش نویس توافقی را به لبنان و رژیم صهیونیستی در این باره ارایه کرده است.

مقامات لبنانی طی روزهای گذشته به بررسی این پیشنهاد پرداخته و در موضعگیری یکپارچه و واحد، ملاحظات خود را درباره آن به هوکشتاین ارایه داده اند. در مقابل موضع واحد لبنان، سران رژیم صهیونیستی به شدت با یکدیگر درباره این پیش نویس اختلاف دارند و شماری آن را به نفع لبنان و به زیان این رژیم می دانند. لبنان تاکید کرده است که از خواسته های خود در ارتباط با این پرونده و ملاحظات خود درقبال پیش نویس یاد شده عقب نشینی نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها