رایزنی وزیر خارجه عربستان با مقامات سودان جنوبی

رایزنی وزیر خارجه عربستان با مقامات سودان جنوبی
سه شنبه 19 مهر 1401 - 11:34

رسانه‌های سعودی اعلام کردند که فیصل بن فرحان طی سفری به سودان جنوبی با مقامات این کشور درخصوص روابط دوجانبه بین دو کشور و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کردند.

العالم - عربستان سعودی

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان روز دوشنبه با «سلواکر میاردیت» رئیس جمهور سودان جنوبی دیدار و در خصوص روابط دوجانبه بین دو کشور و تحولات بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، این دیدار در کاخ ریاست جمهوری در جوبا پایتخت سودان جنوبی در چارچوب سفر رسمی وزیر امور خارجه سعودی به سودان جنوبی صورت گرفت.

در این دیدار روابط دوجانبه بین دو کشور و آخرین تحولات در عرصه بین المللی مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس گزارش رسانه‌های سعودی، فیصل بن فرحان با «مایک آی دنگ» همتای خود در مقر وزارت امور خارجه در جوبا دیدار کرد.

دو وزیر در نشستی رسمی با یکدیگر گفتگو کردند و در جریان این نشست جنبه‌های روابط میان عربستان و سودان جنوبی و راه‌های تقویت و توسعه آن در همه زمینه‌ها و مهم‌ترین موضوعات مورد علاقه مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

فیصل بن فرحان اعلام کرد: گفت‌وگوهایی که در این سفر رسمی انجام شد شامل تقویت روابط دوجانبه و تعمیق همکاری‌ها در زمینه‌های سرمایه گذاری، تجارت، انرژی و امنیت بود.

وزیر امور خارجه سودان جنوبی نیز اعلام کرد: کشورش به دنبال تقویت روابط خود با عربستان است. سودان جنوبی از تنوع جغرافیایی برخوردار است و پتانسیل بالایی در زمینه کشاورزی و سرمایه‌گذاری دارد و به دنبال ایجاد فضای باثبات برای سرمایه گذاری است.

قاره آفریقا در سال‌های اخیر برای عربستان سعودی تبدیل به آوردگاهی جدید به‌منظور به‌دست آوردن و گسترش حوزه‌های نفوذ شده است و این کشور تلاش دارد تا روابط خود را با شماری از کشورهای این قاره به سطحی بالاتر از سطح موجود برساند.دوره اخیر شاهد فعالیت گسترده عربستان در قاره آفریقا در چارچوب ایجاد تنوع در نقشه اتحادهای منطقه‌ای و بین‌المللی خود و نفوذ در قاره سیاه بوده ایم.

شکست در گرفتن اجماع در میان کشورهای منطقه غرب آسیا درقبال بحران‌های منطقه‌ای همچون جنگ سوریه، جنگ علیه یمن و تنش با قطر، سبب شد تا عربستان سعودی به کشورهای عربی و اسلامی قاره آفریقا روی آورده و از طریق ارائه مشوق‌های مالی و دلارهای نفتی به این کشورها، آنها را به‌سوی خود جلب کند.

عربستان سعودی، اکنون که با چالش‌های اقتصادی و سیاسی زیادی مواجه شده است، می‌کوشد تا با نفوذ مذهبی و سیاسی در نهادهای سیاسی کشورهای آفریقایی به دنبال راهی برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی و منطقه‌ای از مسیر نزدیک شدن به این کشورها باشد. تنش‌ها و رقابت بر سر نفوذ در منطقه آفریقایی ساحل، مرکز و غرب آفریقا طی سال‌های گذشته در میان طرف‌های منطقه‌ای، عربی و بین‌المللی وجود داشته است.

مسئله امنیت غذایی و منافع اقتصادی عربستان سعودی نیز از مواردی است که محرک این کشور برای حضور در کشورهای این قاره است. در واقع مسئله کمبود و یا فقدان خاک‌های حاصلخیز در کشور عربستان سعودی و ضعف در بخش‌های مرتبط با صنعت کشاورزی سبب شده تا این کشور به‌دنبال سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی برخی کشورهای این قاره و تولید و خرید محصولات غذایی باشد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها