میقاتی خواستار آغاز عملیات اکتشاف گاز در آب‌های لبنان شد

میقاتی خواستار آغاز عملیات اکتشاف گاز در آب‌های لبنان شد
سه شنبه 19 مهر 1401 - 15:02

نخست وزیر لبنان از نمایندگان شرکت فرانسوی فعال در زمینه اکتشاف و تولید نفت خام و گاز طبیعی "توتال" خواست تا هرچه سریع تر مراحل اجرایی اکتشاف گاز را در آب های این کشور آغاز کند.

العالم - لبنان

به گزارش رسانه های لبنان، «نجیب میقاتی» امروز سه شنبه با «ولید فیاض» وزیر انرژی لبنان و هیاتی از شرکت فرانسوی توتال شامل «رومان لامارتینیار» مدیرعامل و «لوران ویویه» مدیر اکتشاف و «جان جایلی» مدیر شمال آفریقا دیدار کرد.

نخست وزیر لبنان در این دیدار از نمایندگان شرکت توتال خواست تا هرچ سریع تر مراحل اجرایی اکتشاف در آب های لبنان را انجام دهند.

وی ابراز امیدواری کرد که پس از تلاش های موفق «آموس هوکشتاین» میانجی آمریکایی در رسیدن به پیش نویس پیشنهادی توافق که حقوق لبنان را حفظ کرد، پرونده تعیین مرزهای دریایی لبنان به زودی به پایان برسد.

میقاتی این مطلب را به هنگام دادن نسخه پیش نویس نهایی پیش نویس توافق به «الیاس بو صعب» معاون رئیس مجلس نمایندگان که صبح امروز در ساختمان دولت انجام شد، بیان کرد.

وی اظهار داشت: موضع یکسان لبنان در قبال این پرونده و اصرار لبنان به حقوق و مطالبات خود منجر به این نتیجه مثبت شد و همه امیدواریم که امور به نتیجه برسد و سپس اقدامات عملی برای اکتشاف گاز در آب های لبنان برداریم.

پیش از این الیاس بوصعب نائب رئیس پارلمان لبنان گفت که کشورش به تمام مطالبات خود در پرونده ترسیم مرزهای دریایی دست یافت.

وی گفت که آموس هوکشتاین میانجی آمریکایی که راه حل و تفاهمی رسید که هر دو طرف لبنانی و صهیونیستی را راضی می کند.

بوصعب با بیان اینکه بررسی پیشنهاد آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی برعهده رئیس جمهور لبنان است، تاکید کرد: پیشنهاد آمریکا برای ترسیم مرز دریایی یک توافقنامه یا معاهده با اسرائیل نیست.

نائب رئیس پارلمان لبنان خاطرنشان کرد که لبنان به تمام سهم خود از میدان گازی "قانا" دست یافت و تمام ملاحظات این کشور اجرا شد.

بوصعب تاکید کرد که پذیرش نهایی پیشنهاد آمریکا به تصمیم رئیس جمهور، نخست وزیر و رئیس پارلمان لبنان باز می گردد.

پیش از این جبران باسیل رهبر جریان آزاد ملی لبنان در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "ال.بی.سی" لبنان تاکید کرد: حزب‌الله معادله قدرت را (در پرونده ترسیم مرزها به رژیم اسرائیل) تحمیل کرد و کشور لبنان در مساله ترسیم مرزهای دریایی به مطالبات خود دست یافت و اکنون تنها یک گام مانده است. جایگزین توافق، جنگ خواهد بود.

یک مقام آمریکایی بلندپایه پیشتر از تحویل نسخه نهایی پیش‌نویس پیشنهادی توافق این کشور در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به بیروت و رژیم صهیونیستی خبر داده بود.

این مقام آمریکایی تاکید کرده بود: ما خیلی به امضای توافق نزدیک هستیم.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها