لبنان از نزدیک بودن توافق تعیین مرز با رژیم صهیونیستی خبر داد

لبنان از نزدیک بودن توافق تعیین مرز با رژیم صهیونیستی خبر داد
سه شنبه 19 مهر 1401 - 08:48

الیاس بوصعب نایب رییس پارلمان لبنان دوشنبه شب اعلام کرد که توافق تعیین مرز دریایی میان لبنان و اسرائیل نزدیک است.

العالم - لبنان

بوصعب به خبرگزاری رویترز گفت که لبنان نسخه نهایی پیش نویس توافق مرز دریایی با رژیم صهیونیستی را از آمریکا دریافت کرده است.

وی با تاریخی خواندن توافق تعیین مرز دریایی با رژیم صهیونیستی، گفت که پیش نویس این توافق، تمام خواسته‌های لبنان را درنظر گرفته است و توافق احتمالا نزدیک باشد.

پیش از این، یک مقام آمریکایی بلندپایه از تحویل نسخه نهایی پیش‌نویس توافق پیشنهادی این کشور در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی، به بیروت و رژیم صهیونیستی خبر داد.

این مقام بلندپایه آمریکایی که خواست نامش محفوظ بماند، عصر روز (دوشنبه) اعلام کرد که آاموس هوکشتاین، میانجی آمریکا در پرونده ترسیم مرزهای دریایی میان لبنان و فلسطین اشغالی نسخه نهایی پیش‌نویس توافق مرزهای دریایی را برای طرف‌های لبنانی و اسرائیلی ارسال کرد.

این مقام آمریکایی تاکید کرده است: ما خیلی به امضای توافق نزدیک هستیم.

شبکه قطری «العربی الجدید» نیز در گزارشی به نقل از منابع مطلع اعلام کرد که تدارکات و مقدمات برای امضای رسمی توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و رژیم صهیونیستی در حال انجام است.

العربی الجدید همچنین اعلام کرد: «پیش‌بینی می‌شود امضای رسمی توافق مذکور بیستم اکتبر (۲۸ مهر) در منطقه مرزی «راس الناقوره) انجام شود.»

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان یکشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد که رئیس جمهور این کشور در تماسی تلفنی با میانجی آمریکا درباره آخرین تحولات پرونده ترسیم مرزهای دریای گفت‌وگو کرد.

در این بیانیه آمده است که آموس هوکشتاین میانجی آمریکا، میشل عون رئیس جمهوری لبنان را در جریان جزئیات گفت‌وگوهای اخیرش با مقامات رژیم صهیونیستی درباره پیش نویس پیشنهادی توافق ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی قرار داد.

هوکشتاین در جریان این تماس تلفنی تاکید کرد که مذاکرات و بررسی‌ها به پایان رسیده و نظرات مشخص شده است و تا ساعاتی دیگر نسخه نهایی پیشنهاد را برای طرف لبنانی ارسال خواهد کرد.

دفتر اطلاع رسانی ریاست جمهوری لبنان در ادامه با اشاره به اینکه طرف لبنانی نسخه نهایی پیشنهاد هوکشتاین را به دقت بررسی خواهد کرد تا برای اتخاذ تصمیم مناسب آماده شود، تاکید کرد که الیاس بوصعب نایب رئیس پارلمان لبنان، عون را در جریان جزئیات مذاکرات با میانجی آمریکایی طی سه روز گذشته قرار داده است.

"آموس هوکشتاین" میانجی آمریکایی در پرونده ترسیم مرزهای آبی بین لبنان و فلسطین اشغالی پیش نویس توافقی را به لبنان و رژیم صهیونیستی در این باره ارایه کرده است. مقامات لبنانی طی روزهای گذشته به بررسی این پیشنهاد پرداخته و در موضعگیری یکپارچه و واحد، ملاحظات خود را درباره آن به هوکشتاین ارایه داده اند. در مقابل موضع واحد لبنان، سران رژیم صهیونیستی به شدت با یکدیگر درباره این پیش نویس اختلاف دارند و شماری آن را به نفع لبنان و به زیان این رژیم می دانند. لبنان تاکید کرده است که از خواسته های خود در ارتباط با این پرونده و ملاحظات خود درقبال پیش نویس یاد شده عقب نشینی نخواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها