زلال قرآن ( 1497)؛

آیا عدل خدا وند درخلقت مخلوقات قابل مشاهده است؟

آیا عدل خدا وند درخلقت مخلوقات قابل مشاهده است؟
چهارشنبه 20 مهر 1401 - 10:14

با تامل در قرآن کریم، در این مطلب پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که آیا عدل خدا وند درخلقت مخلوقات قابل مشاهده است؟

العالم ـ زلال قرآن

به شهادت آیات زیر:
1– آیه 3 سوره مبارکه ملک:
« الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا مَّا تَرَىٰ فِي خَلْقِ الرَّحْمَـٰنِ مِن تَفَاوُتٍ فَارْجِعِ الْبَصَرَهَلْ تَرَىٰ مِن فُطُور»
ترجمه: (آن خدایی که هفت آسمان بلند را به طبقاتی منظم بیافرید و هیچ درنظم خلقت خدای رحمان بی ‌نظمی و نقصان نخواهی یافت، باز بارها به دیده عقل بنگر تا هیچ نقص و خلل هرگز در آن توانی یافت).
2 – آیه 5 سوره مبارکه یونس:
« هُوَالَّذِي جَعَلَ الشَّمْسَ ضِيَاءً وَالْقَمَرَ نُورًا وَقَدَّرَهُ مَنَازِلَ لِتَعْلَمُوا عَدَدَ السِّنِينَ وَالْحِسَابَ مَا خَلَقَ اللَّـهُ ذَٰلِكَ إِلَّا بِالْحَقِّ يُفَصِّلُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ»
ترجمه: (او ست خدایی که آفتاب را رخشان و ماه را تابان فرمود و سیر ماه را در منازلی معین کرد تا بدین واسطه شماره سنوات و حساب ایام را بدانید. اینها را خدا جز به حق نیافریده. خدا آیات خود را برای اهل علم و معرفت مفصل بیان می‌ کند).
3– آیات 15 و16 سوره مبارکه نوح:
« أأَلَمْ تَرَوْا كَيْفَ خَلَقَ اللَّـهُ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ طِبَاقًا . وَجَعَلَ الْقَمَرَ فِيهِنَّ نُورًا وَجَعَلَ الشَّمْسَ سِرَاجًا»
ترجمه: (آیا ندیدید که خدا چگونه هفت آسمان را به طبقاتی (بسیار منظم و محکم) خلق کرد، . و در آن آسمانها ماه شب را فروغی تابان و خورشید روز را چراغی فروزان ساخت).
خلقت تمام مخلوقات عالم هستی (مادی و غیرمادی)، خلقتی است که از روی حق و عدل صورت گرفته و از هر چیز دقیقاً به اندازه خلق شده و بدرستی در جایگاه حق آن قرار گرفته است، چنانکه در آیه 7 سوره مبارکه انفطار:
« الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ»
ترجمه: (آن خدایی که تو را به وجود آورد و به صورتی تمام و کامل بیاراست و به اعتدال (اندام و تناسب قوا) برگزید).
به آن اشاره شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها