ولایتی: ناتو منتظر شلیک گلوله‌ای در جهان است تا مداخله کند

ولایتی: ناتو منتظر شلیک گلوله‌ای در جهان است تا مداخله کند
چهارشنبه 20 مهر 1401 - 14:46

مشاور مقام معظم رهبری در گفت وگویی رسانه‌ای تاکید کرد که ائتلاف ناتو منتظر شلیک گلوله‌ای در جهان است تا با فشار آمریکا و خارج از هنجارهای بین‌المللی در آن دخالت کند.

العالم - ایران

«علی‌اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل طی گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» درباره موضوعات بین‌المللی از جمله روابط تهران-مسکو، همکاری‌های منطقه‌ای، شراکت تجاری ایران با چین در سازمان‌های اقتصادی و سیاست‌های ائتلاف نظامی ناتو گفت‌وگو کرد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل طی گفت‌وگوی رسانه‌ای خود امروز (چهارشنبه/۱۲ اکتبر) تاکید کرد: «روابط روسیه و ایران بسیار خوب و در سطوح راهبردی است و در این شرایط حساس به سوی توسعه پیش می‌رود».

ولایتی خاطرنشان کرد: «جهان امروز بر اساس همکاری‌های منطقه‌ای شکل می‌گیرد نه بر اساس شرایط صرفاً بین‌المللی که برخی‌ها همیشه به آن امیدوار بوده‌اند».

وی تصریح کرد: «منطقه قفقاز در بین کشورهای همسایه جمهوری اسلامی ایران از حساسیت خاصی برخوردار است و از این رو نسبت به این بخش از مناطق همسایه خود حساسیت و احتیاط بیشتری داریم».

ولایتی ادامه داد: «مشکلات سوریه، عراق و لیبی برای منطقه حساس ما برای کفایت می‌کنند؛ همه ما باید [از این وضعیت] درس بگیریم و مناطق نفوذ مشترک بین ایران، روسیه و ترکیه را حفظ کنیم. تا در برخی نقاط حساس دیگر منطقه به دلیل سهل‌انگاری و بی‌توجهی اوضاع بدتر نشود».

مشاور مقام معظم رهبری درباره ائتلاف نظامی ناتو هم گفت: ناتو هر گلوله‌ای را که در هر نقطه از جهان شلیک می‌شود به نظاره نشسته تا با فشار آمریکا و در چارچوبی خارج از هنجارهای بین‌المللی در آن مداخله کند.

ولایتی در بخش دیگری از این گفت وگو خاطرنشان کرد: «همکاری تجاری روسیه و چین با ارزهای داخلی، آن‌ها را از وابستگی به دلار دور نگه می‌دارد».

به گزارش فارس، وی تاکید کرد: «چین و روسیه به عنوان دو عضو اصلی گروه بریکس شامل روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل، بسیاری از مبادلات تجاری خود را بدون توسل به ارز خارجی (دلار) با یکدیگر انجام می‌دهند؛ اتفاقاً این یک پیشرفت عالی است تا اسیر دلار و اراده آمریکا نمانیم».

مشاور مقام معظم رهبری در پایان خاطرنشان کرد: سازمان شانگ‌های که بسیاری از کشورهای آسیایی و اندکی از اروپای شرقی را گرد هم می‌آورد، از منظر عملی سازمانی مؤثر است؛ زیرا در عمر کوتاه خود پیشرفت خوبی داشته و همکاری‌های موثری در این چارچوب انجام شده است. سازمان شانگ‌های یک گام ارزشمند و جداً راهبردی است.

پربیننده ترین خبرها