حضور روشنفکران کشورهای اسلامی در کنفرانس «وحدت اسلامی» در تهران

حضور روشنفکران کشورهای اسلامی در کنفرانس «وحدت اسلامی» در تهران
چهارشنبه 20 مهر 1401 - 16:29

سی و ششمین کنفرانس بین المللی «وحدت اسلامی» با حضور ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، اندیشمندان و شخصیت های کشورهای اسلامی در تهران آغاز شد.

العالم - ایران

سی و ششمین نشست کنفرانس وحدت اسلامی در تهران در حالی آغاز شد که بنا به نظر ناظران امید امت اسلام، غلبه بر مشکلات و موانعی می باشد که در طول تاریخ به جا مانده است.

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سخنرانی افتتاحیه خود در کنفرانس امسال گفت: جامعیت اسلام می‌تواند همه نیازهای بشر امروز را پاسخگو باشد و انسان معاصر می‌تواند با اتکا به خدا و اعتماد به نفس و آموخته‌های دینی زندگی سعادتمندی را برای خود رقم بزند.

ابراهیم رئیسی افزود: جامعیت اسلام پاسخگوی همه نیازهای انسان معاصر است و به او قوت و قدرتی می‌دهد که بتواند در مقابل فرهنگ‌هایی که تناسبی با زندگی دینمدارانه ندارند، ایستادگی کند.

رئیسی اظهار کرد: این نشست موجب درک مشترک بین همه شخصیت‌های اثرگذار در جهان اسلام نسبت به سرمایه عظیمی به نام دین و ارزش‌های دینی می‌شود. سرمایه بزرگی به نام دین‌داران و مسلمانان و معتقدین به دین و نیز سرزمین‌های اسلامی که امروز با همه غنای مادی و معنوی در اختیار مسلمانان است.

وی با بیان اینکه بیندیشید که دشمن در چه جایگاهی است و چه ترفندهایی دارد، افزود: به نام دین امروز پرچمی که امام برافراشتند، پرچم اتحاد بین همه مسلمانان در همه اقلیم‌ها با همه گویش‌ها است. امروز مسلمانان اشتراکات بسیار زیادی دارند.

در کنفرانس برای تقویت وحدت بین مسلمانان محورهای مختلفی مورد بحث و بررسی قرار گرفت که مهمترین آنها عبارتند از: جنگ و صلح، مبارزه با تروریسم، پذیرش فقه اعتقادی و مقابله با جریان تکفیر و افراط گرایی، و احترام متقابل بین مذاهب اسلامی.

خالد عبدالوهاب الملا رئیس جماعت اهل سنت عراق بیان کرد: «ما نمی‌توانیم بر تمام نقشه‌های دشمنان که با چشمان خود در واقعیت روزمره خود می‌بینیم فائق آییم. »

علی فضل الله روحانی لبنانی اظهار داشت: باید وحدت اسلامی را از دایره احساسات و عواطف خارج کنیم و به سوی به دایره کار سوق دهیم. ما خواستار ارائه ابتکاراتی در این زمینه هستیم و تاکنون کارهایی نیز صورت گرفته که شایان تقدیر و تشکر است.

در همایشی با شعار «وحدت اسلامی، صلح و پرهیز از درگیری در جهان اسلام»، صدها اندیشمند و مبلغ طبق روال همیشگی کنفرانس وحدت اسلامی در تهران شرکت کردند. اسلام با گرد هم آوردن ایشان، باب تحقیق و گفتگو را برای جهان بهتر اسلامی به روی آنها گشود. همچنین گرامیداشت هفته وحدت اسلامی و سالروز میلاد بهترین انسانها حضرت محمد (ص) برگزار می گردد تا دستورات پیامبر(ص)، مبنای تفکر آنان برای دستیابی به برادری واقعی اسلامی باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها