اظهارات تراس در خصوص انتقال سفارت انگلیس به بیت المقدس... سکوت تل آویو تردید برانگیز است

اظهارات تراس در خصوص انتقال سفارت انگلیس به بیت المقدس... سکوت تل آویو تردید برانگیز است
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 14:51

سکوت رسمی تل آویو درباره سخنان لیز تراس، نخست وزیر انگلیس درباره بررسی انتقال سفارت کشورش از تل آویو به قدس اشغالی، برآوردهای تحلیلگران و مراکز تحقیقاتی را به دنبال داشت و این اظهارات را به طور جدی زیر سوال برده و توانایی تراس را برای اجرای زودهنگام آن بعید دانستند.

العالم فلسطین

این سکوت رسمی اسرائیل و بی میلی این رژیم نسبت به آن و جشن گرفتن برای اظهارات تراس، برخلاف فضای اسرائیل و اظهارات رهبران احزاب مختلف یهودی پیش از به رسمیت شناخت قدس یکپارچه به مرکزیت اسرائیل توسط دونالد ترامپ در دسامبر 2017 و دستور برای انتقال سفارت آمریکا به آن است .

سکوت اسرائیل یا به اصطلاح "دیپلماسی خاموش" تل آویو در برخورد با اظهارات تراس، بر فضای سیاسی اسرائیل حاکم شد، زیرا این اظهارات در دستور کار رسانه های عبری قرار نگرفت، در حالی که احزاب مختلف از جمله شرکت کنندگان در دولت ائتلافی یائیر لاپید از به کارگیری آن در انتخابات برنامه ریزی شده کنست که در اول نوامبر برگزار می شود، فاصله گرفتند.

برخی تحلیلگران، سکوت اسرائیل را ناشی از جدی نبودن این اظهارات و مصرف رسانه ای بودن آن به دلیل ملاحظات سیاسی داخلی انگلیس و همچنین تردید در اجرای اظهارات تراس و پرهیز از تحریک افکار عمومی بین المللی، گسترش ندادن دایره همبستگی با بیت المقدس و آرمان فلسطین در سطح جهانی و به خطر نیانداختن مسائل پشت پرده و دستاوردهای سیاست های خارجه اسرائیل دانستند.

سکوت و دستاوردها

هدف رژیم صهیونیستی از سکوت رسمی درباره ایده تراس با گزارش موسسه میتویم، مرکز سیاست های خارجی و خاورمیانه درباره "شاخص سیاست خارجی اسرائیل 2022" مطابقت دارد که بیانگر رضایت جامعه اسرائیل از سیاست خارجی و از همه مهمتر بهبود روابط خارجی به گونه ای بی سابقه به ویژه با اتحادیه اروپا، آمریکا، کشورهای عربی و اسلامی است.

نمرود گورن، مدیر مرکز اسرائیلی "میتویم" که متخصص سیاست خارجی اسرائیل و خاورمیانه است، گفت: سیاست خارجی اسرائیل برخلاف سال های گذشته، از تایید جامعه اسرائیل برخوردار است و بازگشت اسرائیل در منطقه، اروپا و جهان پذیرفته شده است.

وی برجسته‌ترین دستاوردهای سیاست خارجی اسرائیل در سال 2022 را هماهنگی با سیاست دولت آمریکا، «شکستن حصار انزوا»، بازگشت بدون درگیری به اتحادیه اروپا، گسترش دایره عادی‌سازی، از سرگیری روابط با مصر و اردن و احیای روابط دیپلماتیک با ترکیه دانست.

شک و عقب نشینی

وی معتقد است اسرائیل به دنبال حفظ دستاوردهای دیپلماتیک و خودداری از هرگونه درگیری به ویژه با کشورهایی است که با آنها منافع راهبردی دارد و به همین دلیل ظاهرا نسبت به ایده تراس سکوت کرده است اما پشت صحنه برای جلوگیری از تحریک دیپلماسی جهانی علیه خود و همچنین جلوگیری از گسترش همبستگی با آرمان فلسطین، آن را دنبال می کند.

پربیننده ترین خبرها