آیا با انتخاب رئیس جمهور عراق، بحران سیاسی در این کشور حل شده است؟

پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 21:43

تحلیلگر سیاسی عراقی، گفت که بار مسئولیت بر دوش عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق بسیار سنگین است زیرا او باید با محمد السودانی نخست وزیر ملکف این کشور برای عبور از مرحله دشوار تشکیل کابینه همکاری کند.

العالم - عراق

احمد المیاحی تحلیلگر سیاسی عراقی در گفت و گو با شبکه خبری العالم اظهار داشت، انتخاب رئیس جمهور عراق یک دستاورد بزرگ برای مردم این کشور و یک پیشرفت در عرصه سیاسی است.

وی افزود که باید با این دستاورد به طور جدی تعامل کرد چرا که پس از غلبه بر مانع تراشی ها در برابر انتخاب رئیس جمهور عراق و پس از یک پروسه بسیار دشوار بدست آمده است.

به نظر این تحلیلگر سیاسی، غلبه بر این بحران سیاسی در عراق و عبور از آن مستلزم گفتگو با جنبش صدر است تا از بازگشت به نقطه اول جلوگیری شود.

در حال حاضر پارلمان عراق عبداللطیف رشید را به عنوان رئیس جمهور عراق انتخاب کرده است.

شمارش آراء پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور در دور دوم با 269 رای دهنده پایان یافت که عبداللطیف رشید 162 رای به دست آورد، در حالی که برهم صالح رقیب وی 99 رای کسب کرد. بدین ترتیب 8 رای از آرای نمایندگان حاضر در پارلمان عراق نامعتبر با باطل بوده است.

پس از ادای سوگند قانون اساسی عبداللطیف رشید رئیس جمهور جدید عراق، وی محمد شیاع السودانی نامزد پیشنهادی چارچوب هماهنگی شیعی به عنوان بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی این کشور را به عنوان نخست وزیر مکلف عراق مامور تشکیل دولت جدید کرد.

پربیننده ترین خبرها