رییس جمهور عراق، محمد شیاع السودانی را مامور تشکیل کابینه کرد

رییس جمهور عراق، محمد شیاع السودانی را مامور تشکیل کابینه کرد
پنج‌شنبه 21 مهر 1401 - 19:33

عبداللطیف رشید رییس جمهور عراق، محمد شیاع السودانی را مامور تشکیل کابینه کرد.

العالم ـ عراق

خبرنگار العالم گزارش داد: محمد شیاع السودانی نامه ماموریت خود را برای تشکیل دولت عراق دریافت کرد و به این ترتیب عبداللطیف رشید رئیس‌جمهور جدید عراق رسما وی را به عنوان نخست وزیر مکلف عراق مأمور تشکیل کابینه کرد.

السودانی پس از اینکه مأمور تشکیل کابینه شد، در نخستین اظهار نظر خود تاکید کرد: کابینه را در سریع ترین زمان ممکن تشکیل خواهد داد.

پس از گذشت یک سال از برگزاری انتخابات پارلمانی عراق، با وجود کشمکش‌های طولانی میان دو حزب اصلی کُرد، امروز (پنجشنبه) سرانجام نشست پارلمان این کشور برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید برگزار شد.

از آنجا که هیچ یک از نامزدهای ریاست جمهوری نتوانستند دو سوم آرای نمایندگان را به خود اختصاص دهند لذا فرایند انتخاب رییس جمهور به دور دوم کشیده شد، جلسه دور دوم پارلمان عراق با حضور ۲۶۹ نماینده از مجموع ۳۲۹ نماینده، برگزار شد. اما در زمان رأی‌گیری، شمار رأی دهندگان ۲۷۷ نفر اعلام شد.

پس از شمارش کلیه آراء اخذ شده در دور دوم رأی‌گیری در پارلمان عراق، عبداللطیف رشید موفق شد ۱۶۲ رای را به خود اختصاص دهد و توانست برهم صالح را با ۹۹ رای از دور رقابت خارج کند و رسما رئیس جمهور عراق شود.

به دنبال پیروزی عبداللطیف رشید در رای گیری پارلمان و تعیین وی به عنوان رییس جمهوری جدید عراق، شماری از مسوولان این کشور دستیابی وی به این سمت را تبریک گفتند.

در همین رابطه مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق انتخاب عبداللطیف رشید را به عنوان رئیس جمهور این کشور تبریک گفت.

مسعود بارزانی نیز طی تماس تلفنی به عبداللطیف رشید به وی تبریک گفت.

سید عمار حکیم نیز خطاب به رئیس جمهور منتخب عراق اظهار داشت: با حرکت در مسیر حفاظت از قانون اساسی برای شما آرزوی موفقیت داریم.

چندی پیش چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای برون رفت از بن‌بست سیاسی پیش آمده بعد از انتخابات، اعلام کرده بود که تنها نامزدش برای نخست وزیری، محمد شیاع السودانی است و هر گونه شایعه [تغییر وی] را رد می‌کند.

جریان صدر از مخالفان سرسخت این گزینه برای نخست‌وزیری دولت بعدی بغداد است و ماه گذشته از طریق هواداران خود، ساختمان پارلمان را اشغال کرد تا جلسات پارلمان برگزار نشود.

با این حال، السودانی چندی پیش طی شرکت در نشستی در ساختمان پارلمان عراق با بیش از ۶۰ نماینده پارلمان این کشور دیدار کرد و به تشریح برنامه‌های دولت خود پرداخت.

در همین ارتباط، کمیته هماهنگی شیعیان عراق امروز طی درخواستی مکتوب و مستند به «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان اعلام کرد که فراکسیون بزرگتر پارلمان را با ۱۳۷ کرسی تشکیل داده و طبق قانون، وی می‌بایست پس از انتخاب رئیس‌جمهور جدید عراق، فراکسیون بزرگتر و نامزد مورد توافق آن برای نخست‌وزیری را معرفی کند.

ساختار فراکسیون بزرگتر پارلمان عراق که مسئول معرفی نامزد نخست‌وزیری برای تشکیل کابینه جدید خواهد شد، عبارت است از:

ائتلاف دولة القانون : ٣٨ کرسی
ائتلاف الفتح : ٣١ کرسی
ائتلاف قوى الدولة : ١١ کرسی
ائتلاف العقد الوطنی : ٨ کرسی
ائتلاف النهج الوطنی : ٤ کرسی

تجمع السند الوطنی : ١ کرسی
ائتلاف الامال الوطنیة : ١ کرسی
ائتلاف تصمیم : ٧ کرسی
تیار الفراتین : ٣ کرسی
حرکة الوفاء العراقیة : ٢ کرسی
حرکة بلادی الاسلامیة : ١ کرسی
ائتلاف العراق المستقل : ١٤ کرسی
النهج الوطنی : ١ کرسی
افراد مستقل : ۷ کرسی
حرکة حقوق : ٦ کرسی
حرکة العراق الوطنیة : ١ کرسی
حرکة قادمون : ٢ کرسی

طبق قانون اساسی عراق، پس از اعلام نتیجه انتخابات و انتخاب هیأت رئیسه پارلمان که طبق عرف سیاسی در این کشور به اهل سنت می‌رسد، نوبت به انتخاب رئیس‌جمهور که طبق عرف سیاسی سهم کُردها است می‌رسد. سپس نوبت به معرفی فراکسیون بزرگتر پارلمان است. پس از معرفی فراکسیون بزرگ و تایید آن، رئیس‌جمهور جدید، از فراکسیون بزرگتر می‌خواهد که نامزد نخست‌وزیری را معرفی کند. نخست وزیر مامور تشکیل کابینه هم باید اعضای کابینه خود را ظرف یک ماه از تاریخ مکلف شدن، معرفی نماید.

پربیننده ترین خبرها