دعوت پوتین از سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای سفر به روسیه

دعوت پوتین از سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای سفر به روسیه
جمعه 22 مهر 1401 - 13:50

رئیس جمهور روسیه طی نشست «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» در قزاقستان، جواب اظهارات اخیر همتای فرانسوی را داد و از سران ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای سفر به روسیه دعوت کرد.

العالم - اروپا

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پیشنهاد داد که نشست سه جانبه مشترک با نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به میزبانی روسیه برگزار شود.

منابع رسانه‌ای از قزاقستان که میزبان نشست «کشورهای مستقل مشترک‌المنافع» است، خبر دادند که رئیس‌جمهور روسیه ضمن رد سخنان اخیر رئیس‌جمهور فرانسه علیه روسیه درباره تنش‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از سران باکو و ایروان برای سفر به روسیه دعوت کرد.

به گزارش وبگاه ارمنستانی «آرمن پرس»، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در این نشست که با حضور نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان و الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برگزار شد، سخنرانی کرد.

او پاشینیان و علی اف را برای سفر به روسیه به منظور برگزاری یک نشست سه جانبه سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان دعوت کرد.

پوتین گفت: «خرسندم که رئیس‌جمهور (جمهوری) آذربایجان و نخست‌وزیر ارمنستان را (برای سفر به روسیه به منظور نشست سه جانبه) دعوت کنم. ما باید درباره تاریخ آن توافق کنیم. تا آنجا که من می‌دانم این علاقه برای دیدار در روسیه وجود دارد، هر زمان یا در هر جایی چه سوچی باشد، چه سن پترزبورگ یا مسکو. ما با شما صحبت خواهیم کرد و در این باره تصمیم خواهیم گرفت».

رئیس‌جمهور روسیه به سخنان اخیر امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه درباره نقش روسیه در تنش‌های مرزی اخیر ارمنستان و جمهوری آذربایجان هم پاسخ داد.

ماکرون پیشتر ادعا کرده بود که روسیه عامدانه اقدام به برانگیختن و تحریک تنش‌ها و درگیری‌های اخیر بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان کرده است.

رئیس‌جمهور روسیه ضمن رد اتهام زنی امانوئل ماکرون اعلام کرد که سخنان رئیس‌جمهور فرانسه، نادرست و غیرقابل قبول است.

پوتین ادامه داد: «ما از تلاش‌های میانجیگرانه هر کسی استقبال می‌کنیم البته تنها در صورتی که به نفع آرام کردن وضعیت و به سود همه طرف‌های منازعه باشد. این موضوع شامل میانجیگری دیگر شرکا شامل ایالات متحده یا اروپا هم می‌شود».

رئیس‌جمهور روسیه افزود: «علاوه بر این، از اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه در مورد نتایج نشست ششم اکتبر در پراگ (پایتخت جمهوری چک) متعجب شدم. من فکر می‌کنم که این اظهارات فاقد درک درست درباره اساس درگیری و فاقد اطلاعات در مورد طرف‌ها است...روسیه همیشه صادقانه برای حل و فصل هر گونه مناقشه از جمله مناقشه قره باغ و مسائل مربوط به آن تلاش کرده است».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها