پاسخ اوباما به پیشنهاد اسرائیل برای حمله به ایران: نمی‌خواهم گوریل دنیا باشم

پاسخ اوباما به پیشنهاد اسرائیل برای حمله به ایران: نمی‌خواهم گوریل دنیا باشم
جمعه 22 مهر 1401 - 21:57

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در کتاب خود روایتی از پاسخ باراک اوباما به او درباره پیشنهادش برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران ارائه کرده است.

العالم-آمریکا

«بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در کتاب جدید خود روایتی از پیشنهادش در سال ۲۰۱۳ به «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران مطرح کرده است.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشته این نخستین بار است که نتانیاهو گزارش‌های پیشین درباره درخواست تل‌آویو از واشنگتن برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران را تأیید می‌کند.

مطابق آنچه در کتاب «بی‌بی [مخفف بنیامین نتانیاهو]: داستان من » آمده نتانیاهو این درخواست را در جریان نخستین سفر باراک اوباما به فلسطین اشغالی مطرح کرده. طبق نوشته هاآرتص، از نحوه روایت نتانیاهو این‌طور برمی‌آید که این نخستین بار نبوده که او چنین درخواستی را مطرح کرده است.

طبق نوشته نتانیاهو، اوباما به این پیشنهاد پاسخ مثبت نداده و گفته است: «هیچ‌کس جالوت را دوست ندارد. من نمی‌خواهم یک گوریل ۸۰۰ پوندی* باشم که با تکبر در دنیا راه می‌رود. مدت‌های مدید است که اینطور رفتار کرده‌ایم.»

نتانیاهو در این کتاب به اینکه آیا از «دونالد ترامپ» که با او روابط بسیار نزدیکتری نسبت به اوباما داشت هم درخواست مشابهی مطرح کرده یا نه، اشاره‌ای نکرده است.

پیش از این مقام‌های دیگری در رژیم صهیونیستی هم درباره تلاش‌های این رژیم برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران اظهارنظرهایی مطرح کرده‌اند.

چندی پیش ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی ضمن اذعان به وجود طرح‌هایی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته نوشته بود که اکنون دیگر راهی برای انجام چنین حملاتی وجود ندارد.

ایهود باراک در آن مقاله که مرداد ماه سال جاری در مجله تایم منتشر شد خاطرنشان کرده بود در ۱۲ سال گذشته امکان طرحی گزینه‌های نظامی که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را به عقب بیندازد وجود داشته اما اکنون چنین گزینه‌هایی وجود ندارند.

در این مطلب آمده بود: «به عبارت دیگر، بر خلاف عملیات‌های موضعی که ۱۲ سال پیش در نظر گرفته می‌شدند یا ۴ سال پیش می‌توانستند در نظر گرفته شوند- یعنی عملیات‌هایی که می‌توانستند به طرز محسوب برنامه هسته‌ای ایران را (بدون خطر جنگ) به تأخیر بیندازند- گزینه‌های فعلی همگی با گزینه جنگ (به ویژه برای اسرائیل) همراه هستند، ضمن آنکه توان اندکی برای به تأخیر انداختن برنامه هسته‌ای ایران دارند.»

نتانیاهو در کتابش درباره روابطش با ترامپ هم توضیح داده و نوشته در روزهای آغازین دولت رئیس‌جمهور سابق آمریکا با «جارد کوشنر»، داماد و مشاور ترامپ اختلاف‌هایی داشته است. او مدعی شده که کوشنر به سفیر رژیم صهیونیستی در ایالات متحده گفته بود که اسرائیل به مدت دو سال شهرک‌سازی‌ها را متوقف کند.

وقتی که ترامپ چند ماه بعد به فلسطین اشغالی سفر کرد در نخستین جلسه خصوصی‌اش با رئیس رژیم صهیونیستی گلایه کرد که بی‌بی‌ به دنبال صلح نیست. نتانیاهو نوشته که او این موضوع را نه از ریوون ریولین، رئیس وقت رژیم صهیونیستی بلکه از سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی شنیده و فوراً دست به کار شده تا نظر ترامپ را عوض کند.

صبح روز بعد او فیلمی به ترامپ نشان داده که در آن محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی به زبان انگلیسی و در مقابل مخاطبان بین‌المللی از صلح با اسرائیل سخن می‌گوید، در حالی که در یک سخنرانی دیگر به زبان عربی خواستار نابودی اسرائیل می‌شود. نتانیاهو مدعی شده که این فیلم نظر ترامپ را برگردانده است.


*توضیح: گوریل ۸۰۰ پوندی ضرب‌المثلی در زبان انگلیسی است که به فرد یا سازمانی اشاره دارد که خودش را آنقدر قدرتمند می‌داند که به قانون یا حقوق دیگران اعتنایی نمی‌کند. این ضرب‌المثل از یک چیستان طنز گرفته شده که به این سوال ظاهراً جدی که «یک گوریل ۸۰۰ پوندی کجا می‌نشیند؟» این پاسخ طنز را می‌دهد: «هر جایی که دلش بخواهد!»

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها